teflonminne
Jag är helt ny på det här med trädgård. Vi ska plantera Hortensia hade vi tänkt. Nu funderar jag på om det går att plantera Rhododendron och Hortensia om vartannat? Hade tänkt mig en dvärgrhododendron i sådana fall.

Ska iväg till plantshopen till helgen. Vilken jord ska jag ha till dessa buskar? Hur gör jag när jag planterar dem?

/Mai
HelenJ
De flesta rhododendron är surjordsväxter, dvs de tål inte kalk. (Det har kommit nya sorter som inte är kalkskyende, men de är fortfarande väldigt ovanliga).
Hortensian trivs också i okalkad jord, så att plantera dem tillsammans fungerar bra. Sätt dem bara inte för nära varandra, tänk på att de kommer att växa!
Hortensian fungerar både i vanlig jord och sur, i vanlig jord blir den rosa och i sur rhododendronjord blå.

Ska du plantera många surjordsväxter tillsammans räcker det inte att göra ett hål för varje. De kommer snart att växa ur sitt lilla hål och få in rötter i den vanliga jorden runt om (och bli ledsna). Försök istället att byta jorden i hela området du ska plantera till ca 40 cm djup. Annars kan du bygga upp med torvblock, det brukar bli väldigt snyggt och betydligt mindre grävarbete. Sedan häller du i rhododendronjord (som man köper på plantskolan) och planterar växterna i den. Tryck till så plantan står stadigt, vattna sedan rejält men se till att det sjunker undan ganska snabbt (då har du bra dränering). Gör gärna en liten vall runt plantan så den står som i en djup tallrik, då stannar vattnet kvar längre. Allra minst 10 liter vatten vid planteringstillfället, fortsätt sedan vattna mycket hela första året (kanske 10-20 l vatten i veckan beroende på väder och vind). Plantskolan ger dig säkert också råd om både vattning, plantering och gödsling.
teflonminne
Tack så mycket Helen. Det var till mycket hjälp.
Pidda99
CITAT (HelenJ @ 06-04-2009, 15:21) *
De flesta rhododendron är surjordsväxter, dvs de tål inte kalk.


hur kommer det sig att många rhododendron jag sett växer så det knakar i rena rama sandjorden (ljunghusen i skåne och mellbystrand i Halland) det finns mycket tall runt omkring.
HelenJ
Du svarade själv på din fråga. Tallbarren bryts ner långsamt och sänker PH:t i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon