Laura
Hej!

Jag har bott i lägenhet hela mitt liv och verkligen inte har gröna fingrar men har blivit oerhört inspirerade och börjat storhandla på plantagen...

Vi har nyligen köpt ett hus med en jättestor trädgård (tomt) inkl. en grönsaksland och en fin kallväxthus. Resten är skog och parkliknande tomt med ekar, björkar, björnbär, vittsippor, caprifol och liljekonvalj bl.a.

Den förra ägaren var mycket noggrann och jag är rädd att förstöra all hans arbete.

För det första, vet jag inte vad som finns i rabatten, kan man lägga ut bilder och får hjälp från andra medlemmar?

Sedan tänkte jag att det kanske finns någon snäll människa som kunde besvara ev. frågor jag har när jag försöka att inte döda allting...

Inte nog med att jag har denna enorma trädgård att sköta, blev jag som sagt mycket inspirerade när solen började titta fram (i februari) och så sprang jag till plantagen osv och köpte en massa frö, jord, gödsel, minidrivhus osv osv. Nu har jag alla fönsterbrädor fullt med små gröna knoppar och börjar inse att det var kanske lite väl ambitiöst för en nybörjare...

Just nu i tiotals små krukor i fönstren har jag koriander, mynta, broccoli, röd paprika, cayenne, bladsallat, basilika, ruccola, tomater, luktärt, prästkrage, blåklint och jättevallmo...

Jag vet!!

Sedan tyckte jag det vore roligt att utnyttja trädgårdslandet så jag köpte en massa sättpotatis vilka jag har lagt ner vissa i stora krukor och vissa senare (under filt) på friland. Och så blev jag lite otålig och planterade lite morötter och rödbetor också...

Värsta optimist...

Frågan är här kommer någon av dessa överleva?

Jag är mycket tacksam för all hjälp!

/Laura the optimist
Aqvakul
Det var mycket på en gång, verkar som du har "häcken full". Om du vill ha hjälp här så bör du specificera lite var du bor (typ odlingszon), vilken jordtyp du har, hur det är med sol och skugga, vindskyddat? etc etc...

Det brukar vara populärt när det läggs ut bilder på växter, som det får gissas på... Mer konkreta frågor svaras det också gärna på...

Kanske du kan hitta någon trevlig granne som kan lite trädgård och som kanske t.om. känner till lite om just din trädgård.

Att gå med i en lokal trädgårdsförening är heller inte fel...
kasam
Hej Laura!

Grattis till den härliga trädgården!!!

Ja, och kul att du hittat hit. Här finns en mängd kunskap o inspiration att hämta, men precis som Aqvakul skriver så behöver frågorna vara mer specifika för att vi ska kunna ge dig värdefulla svar.

Fönsterna fulla med frösådder - Välkommen i gänget!!! yahoo.gif

/Kasam
Laura
Tack!

Jag vet. :/ Det blir säkert lite lugnare nästa år. Det är bara så kul när man först får tillgång till en trädgård efter 37 år utan ens balkong!

Vi bor i som jag förstår odlingszon 1 eller 1-2, på Vallda (mellan Göteborg och Kungsbacka) 3km inland. Rabatten ligger rakt söder i ett U form med den längsta rabatt rakt söder och mycket soligt och en kort rabatt på den ena 'flygel' mot öster (skugga från 13-tiden just nu) och en på kortändan av samma 'flygel' mot söder men den är ganska skuggad av höga träd. Det är nog ganska vindskyddat i U:et. Jag skall lägga till en bild.

När det gäller jordtyp vet jag inte riktigt... Hur vet man det? Jag köpte kogödsel som jag tänkte strö över rabatterna. Skall jag försöka få reda på vad jag har redan först innan jag gödslar? Behöver man gödsla?

Nu har jag precis sprungit ut och plåtad rabatterna (bifogad) och även tagit bilder på växter som jag inte vet vad det är. Finns det någon specifik forum för det?

Tack igen!
Laura
[attachment=32837:Bild093b.jpg]
[attachment=32838:Bild094b.jpg]
kasam
Hej igen!

Som du säkert sett så är Odla uppbyggt kring flera olika forum - vill du ha svar kring jord etc, så har du ju största chans att få svar ifall du skriver din fråga i det forumet. Undrar du över en växt, ja så välj forum efter det, hittar du inget/vet inte alls vilken typ av växt det är, så kan du ju alltid välja detta forum vi just nu befinner oss i.

Jag kollar rätt mycket runt o läser olika trådar i forumen - ja, här finns ju mycket kunskap o inspiration att hämta. Albumen är också en guldgruva.

Lycka till!!!

/Kasam
anne-li i olofstorp
Hej och välkommen!
Så häftigt!
Jag lovar jag hade gjort precis som du, det är som om "trädgårdsgenen" är latent och bara väntar på att få en chans att "blomma ut".
Bara ett litet råd, läs lite i de olika trådarna så du förstår systemet, du får garanterat svar ändå men bättre sådana om din fråga hamnar i "rätt forum"
Tro mig, här känner vi igen en odlafantast oavsett om du inte ens lyckats med en enda krukväxt tidigare..... confused.gif
Laura
Tack så mycket för hjälpen! Känner mig lite lost men jag skall försöka hitta rätt i de olika forum. thanks.gif
Och jag håller med dig Anne-li! Får se om det blir några roliga bilder i albumen på grönsaker och blommor de kommande åren!! yahoo.gif
kasam
Kom på en annan sak: Ta gärna rätt mycket foton innan du sätter igång o gör förändringar, för det är rätt kul att ha sedan o se före-efter osv....

(Jag själv missade tyvärr detta när jag blev med trädgård för några år sedan. Tog över i juni och rusade direkt ut med spade etc i högsta hugg - jodå, den där "trädgårdsgenen" som Anne-Li skriver om känns igen....)
Bassam

Tack för frågan

Vällkommen på dig har vi många duktiga vänner i den här för rummet och de kan fråga på alla dina frågor , man ska lite tålamod och ställa en fråga varje gång,

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Laura @ 07-04-2009, 12:52) *
När det gäller jordtyp vet jag inte riktigt... Hur vet man det? Jag köpte kogödsel som jag tänkte strö över rabatterna. Skall jag försöka få reda på vad jag har redan först innan jag gödslar? Behöver man gödsla?


Det är viktigt att veta vilken sorts jord man har, och också hur mycket näring det redan finns i den innan man sätter igång. Olika växter vill ha olika förhållanden, och somliga jordar är "problemjordar" som behöver förbättras. Man ska också vara försiktig så man inte övergödslar (och bidrar till försurade sjöar mm). Men att lägga ut kogödsel och kompost kan nästan aldrig vara fel, så gör det! De hjälper till att förbättra strukturen på jorden också så växterna får mer tillgång till syre, vatten och näring.
Tips: Har du nässlor i trädgården? De vill ha det ganska näringsrikt, så har man gott om nässlor är det ett tecken på att det inte behöver gödslas så mycket.

Laura
CITAT (HelenJ @ 07-04-2009, 17:54) *
Det är viktigt att veta vilken sorts jord man har, och också hur mycket näring det redan finns i den innan man sätter igång. Olika växter vill ha olika förhållanden, och somliga jordar är "problemjordar" som behöver förbättras. Man ska också vara försiktig så man inte övergödslar (och bidrar till försurade sjöar mm). Men att lägga ut kogödsel och kompost kan nästan aldrig vara fel, så gör det! De hjälper till att förbättra strukturen på jorden också så växterna får mer tillgång till syre, vatten och näring.
Tips: Har du nässlor i trädgården? De vill ha det ganska näringsrikt, så har man gott om nässlor är det ett tecken på att det inte behöver gödslas så mycket.

Jag skulle inte känna igen en nässla om den hoppade ut och bet mig på näsan... wink.gif Men jag skall hålla ögon öpnna efter det... Tack! Jag skall ge rabattarna lite kogödsel, men vad menar du exakt med vilken sorts jord? Om det är sandigt, lerigt eller så? Hur kollar jag det?
Meriona
CITAT (Laura @ 07-04-2009, 18:07) *
Jag skulle inte känna igen en nässla om den hoppade ut och bet mig på näsan... wink.gif Men jag skall hålla ögon öpnna efter det... Tack! Jag skall ge rabattarna lite kogödsel, men vad menar du exakt med vilken sorts jord? Om det är sandigt, lerigt eller så? Hur kollar jag det?


Sätt gubben på att gräva! whistling.gif flirting.gif
ingrid fuxwall
Här finns det fullt av folk som är suveräna på att tala om vad man har - om de får se en bild så jag ser fram emot många trevliga kort.

ingrid
Laura
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-04-2009, 21:15) *
Här finns det fullt av folk som är suveräna på att tala om vad man har - om de får se en bild så jag ser fram emot många trevliga kort.

ingrid

smile.gif Tack Ingrid. Jag har lagt ut bilder på prydnadsväxt forum och även i min galleri. Mer kommer...
HelenJ
CITAT (Laura @ 07-04-2009, 18:07) *
Jag skulle inte känna igen en nässla om den hoppade ut och bet mig på näsan... wink.gif Men jag skall hålla ögon öpnna efter det... Tack! Jag skall ge rabattarna lite kogödsel, men vad menar du exakt med vilken sorts jord? Om det är sandigt, lerigt eller så? Hur kollar jag det?

Det bästa är nästan om du lägger ut en tråd under Jord-forumet. Det blir lite långt att skriva om jorden här....
Men det du behöver veta är om det är sand- eller lerjord, först och främst. Blir jorden hård när den är torr? Rinner vattnet fort igenom? Om du fuktar lite jord och försöker rulla en korv av det - går det? Ju mer lera du har i jorden, desto tjockare blir korven. Är det väldigt lite lera ramlar den sönder direkt. Lerjord ska behandlas på ett sätt och sandjord på ett annat - men båda gillar kogödsel och kompost. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon