Lill-anna
För några år sedan lade vi frostfria klinkers (inköpta på Bauhaus) på vår terrass, 19 kvadratmeter. Det ångrar vi inte. Bra investering som inte kostade alltför mycket i jämförelse med trätrall, exempelvis.

Lättskött, ljuvligt att gå på när solen legat på, vackert och lätt att skura och hålla rent. Man kan även lägga på en bastmatta om man vill få det lite mysigt under utemöblerna.
Nackdelen kan vara att det är lite halt när snö och is täcker terrassen, men å andra sidan, man är ju inte ute så ofta där under vinterhalvåret.
Kolla på fotot jag infogar.
Skön sommar!
coolgleam.gif
anne-li i olofstorp
Berätta mer, vad hade ni för underlag, hur la ni dem och ungefärlig kostna?

Jag har ett inglasat uterum, som jag tycker är jättetråkigt golvmässigt. Det är betongplattor, samma som utanför, men upplever det som för ruffligt,,, inte en chans att få det in och om bonat....
jaja - stavar som en kratta
Lill-anna
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-04-2009, 15:19) *
Berätta mer, vad hade ni för underlag, hur la ni dem och ungefärlig kostna?

Jag har ett inglasat uterum, som jag tycker är jättetråkigt golvmässigt. Det är betongplattor, samma som utanför, men upplever det som för ruffligt,,, inte en chans att få det in och om bonat....
jaja - stavar som en kratta



Det var betong som underlag, de flesta balkonger och terasser är nog gjutna i betong. Jag vet inte vad ditt uterum har för golvmaterial, men lyssna på Bauhaus eller nåt annat byggföretag vad som behövs som underlag för klinkersläggning.

Som du ser på bilden är den FROSTFRIA klinkersplattan lite åt det beigerosa hållet, det ger ett varmt intryck och jag gillar verkligen mitt golv. Klart det kostar några tusenlappar, men i längden och om man bor i bostadsrätt så är det en god investering. Så lätt hålla rent dessutom.
Lycka till!
Lill-anna
Huggorm
Det måste vara ett stadigt underlag som inte kan röra sig för att klinkersen skall ligga kvar och inte spricka. Betong är mer eller mindre ett måste. Det innebär ju en del jobb och kostnader att gjuta upp ett betonggolv i ett uterum där golvet kanske nu är betongplattor på grus eller liknande, men resultatet blir fint som man ser på Lill-annas bild
anne-li i olofstorp
Tack för svar, glömde av den här tråden. Tycker att det var så himla fint med ert golv....
jag har "stampad" makadam idag och ovanpå det betongplattor som egentligen hör hemma utomhus. Väldigt ruffigt och svårt att hålla rent,.....
Får väl tänka ett tag...... g.gif
Peztis
Måste ju visa golvet på min inglasade altan!

När vi flyttade in i vårt hus var det brunmålat betonggolv som de sedan hade lagt sådan där läbbig grön fuskgräsmatta. Det var såååå äckligt med alla flugor och sedan våra katter.

Så andra sommaren rev jag bort skiten och la klinkers. Så här blev det:

[attachment=44138:IMG_3363.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon