Full version: Stamhöjden konstant?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Hur var det nu med höjden på ett träd med stam? Var det itne så att stammen alltid har samma höjd oavsett åldern på trädet?
Kikade nämligen på mitt Experimentalfältens Svbiskon och försökte 'se' in i framtiden - helt plötsligt tyckte jag att i min sluttande slänt så behövde den minst 50 cm gärna mer till i stamhöjd så att inte grenarna kommer att krocka med själva marken,

Funderar Ingrid
Ingo
Jo, det stämmer. Exempelvis, om nedersta grenen på ett träd sitter på 120 cm höjd, så kommer den alltid att sitta på den höjden.
Lars
Jo, det är sant, men man kan ju stamma upp, dvs skära bort de nedersta grenarna för att på så vis få en högre stam. Kanske inte att rekomendera på prunus om grenarna hunnit bli grova.

Lars
Cilla
Japp, trädet växer på bredden överallt (förutom fruktsporrar) och från topparna och ut.

Ser man att en gren kommer att landa i backen en bit bort kan man antingen ta bort den medan den är liten, eller se till att "lyfta" den. Jag beskriver det på min sajt någonstans. Principen är att man beskär och lämnar uppåtväxande gren. Rikningen på den gren man behåller (mer uppåtriktad än den lägre) och det att hela grenen blir lättare när man beskär gör att en gren kan börja på 1 m från stammen men sedan växa uppåt och över en häck, en sittplats eller en backe och i grenspetsen vara t ex 2 meters höjd.

Att kunna beskära så att grenar lyfter är mycket användbart.
Hannele
Maken ville inte att jag ska röra hans ek... wub.gif
Och de nedersta grenarna är betydligt högre upp nu!
Så det gjorde inte så mycket, att jag inte stammade upp.
Ingrid på Västkusten
Tackar för svar - nu skall här kikas för att lära mig 'läsa' träd vill jag gärna göra. Åtminstome de stackarna som bor med mig :-)))

Hälsar ingrid
Cilla
CITAT (Hannele @ 04-10-2003, 19:53)
Maken ville inte att jag ska röra hans ek... wub.gif
Och de nedersta grenarna är betydligt högre upp nu!

Grenar sträcker sig ofta upp på unga träd, även ekar. Men fästet intill stammen växer på samma höjd som när de kom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon