Full version: beskära rosor nu?
greymane
Är det katastrof att beskära rosor såhärdags? Jag har hamnat i en situation där jag helst måste göra det ganska snart. Det gör inget om kommande års blomning blir lite sämre, bara den inte uteblir helt smile.gif

vidare har jag en fjärilsbuske (kan inte namnet riktigt) som behöver beskäras. Kan det också göras nu?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vilka sorts rosor har Du? Det är på senvåren man beskär dem oftast. Och beroende på vilken sorts rosor Du har så kan man säga om blomningen uteblir helt elelr inte.

Fjälisbuskar beskär man itne alls, det brukar vintern ta hand om så fint åt en :-((
det är på våren man ser hur mkt som har dött ner för en. Hos mig i zon 2 så brukar den dö ner till backen. Kolla hur mkt som överlevt på vårkanten innan Du beskär den.

Hälsar ingrid
greymane
Jag har inte den blekaste om vilken sort det är... förra året beskar jag dem på hösten och blomningen gick fint. Det var nog lite senare än såhär års förvisso.

fjärilsbusken måste beskäras! smile.gif förra säsongen gjorde jag inte det och det fick till följd att den är alldeles vildvuxen. Den måste helt enkelt beskäras. Är det dumt att göra det på hösten?
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta till våren (april-maj) med fjärilsbusk(Buddleja)beskärningen. Se vad som har överlevt vintern, för det mesta fryser den ända ner till marken. Bor du så milt till att den aldrig brukar frysa ner så kan du klippa ner hårt, den blommar på årsskotten. Höst är ingen vidare beskärningstid ifall du vill ha bra skottbrytning på fjärilsbusken + jag antar att det även kan bli en hel del frostskador i snittytorna.

Buddleja-artikel
greymane
det är är tyvärr inget alternativ att göra det på våren, det ska göras nu smile.gif

förra säsongen frös inget på fjärilsbusken. rosorna frös litegrann i snittytorna.

jag bor i södra skåne så ganska milt får man väl säga att det är.

vad som är viktigt är att buskarna inte dör och att de blommar något så när nästa säsong. det är ingen utställningsträdgård vi talar om smile.gif
ÅsaF
Av vilken anledning måste du beskära de nu på hösten? unsure.gif
greymane
CITAT
Av vilken anledning måste du beskära de nu på hösten?  


man måste göra som chefen säger smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon