Full version: Glesnande häck
Ilmarudin
Hej.
Vi har flyttat in i hus och har häck framför ut mot gatan. I ena änden håller häcken på att dö fullständigt som ni kan se på den bifogade bilden. Kan man rädda häcken genom att klippa ned den till 20 cm höjd eller finns det något annat man kan göra för den ex gödsla. Är häcken dömd att dö? Tror de förra ägarna misskött den då den i de döende partierna är helt full med grässtrån hela vägen upp i häcken. Dessutom är den lika bred upptill som nedtill.
[attachment=33490:DSCF1879.jpg]
Ilmarudin
Har kollat lite till och tror det kan vara en liguster om det är till någon hjälp.
Åsa, mälardalen zon 2
Liguster tål hård nedklippning och jag tror man kan behöva klippa ner den det ser ut som någon plattat till häcken med ex. moped el liknande så att plantorna har pressats ner mot markytan för så där såg ligusterhäcken ut på jobbet tidigare (det var ett antal traktorer som åkt in i den och plattat till den, och de överlever t.o.m nedpressningen av en stor traktor så liguster dör inte i första taget)

Håll även ogräset borta och mylla ner rejält med kogödsel och se till att vattna är andra saker man kan göra för att få fart på en häck.
Aqvakul
Klipp ner den på ca 15 cm höjd , mylla ner kogödsel och/eller kompost, vattna....
RibesRubusVitis
När jorden är frilagd, och du klippt en aning, kan du trycka ner en del avklippta kvistar som sticklingar i marken. Så gjorde jag nyss när jag upptäckte krusbär inne i ligusterhäcken, och befriade dem till en soligare plats. I luckan som uppstod har jag fem ligustersticklingar som vattnas varje dag. Det är goda utsikter att de slår rot.
Ilmarudin
Hur myllar man ned?
Ska man försöka hacka och luckra jorden kring de stammar som finns för att kunna liksom blanda i kogödslet? Borde man inte skada häckens rötter då?
Bassam

Tack för frågan

Du kan också lägga till en bra mängd jord.
H:Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 18-04-2009, 18:47) *
Tack för frågan

Du kan också lägga till en bra mängd jord.
H:Bassam

Nej, det är väl ingen bra idé? Om man fyller upp med en massa jord på stammen drabbas buskarna av syrebrist och dör.

CITAT (Ilmarudin @ 18-04-2009, 18:31) *
Hur myllar man ned?
Ska man försöka hacka och luckra jorden kring de stammar som finns för att kunna liksom blanda i kogödslet? Borde man inte skada häckens rötter då?

Luckra med en kultivator. Rötterna är inte jättekänsliga, men att hacka bland dem är kanske inte så bra. Det räcker att du kommer ner några centimeter.
Ilmarudin
Häcken är gammal. Vissa stammar är kanske drygt 5 cm tjocka. Har varit ute och rivit i den och en hel del grenar verkar vara helt döda. Kommer rensa ogräs och döda grenar imorgon, men misstänker att häcken ställvis kommer bli mycket gles efter detta. Hur gör man om man ska sätta i sticklingar för att skynda på att häcken tätnar? Klipper pinnar och gräver ned dem till hälften? Läste någonstans att man skulle skrapa bort lite bark på de pinnar man sätter ned.
Vi har också köpt kogödsel som vi följaktligen kommer försöka mylla ned. (får köpa en kultivator imorgon) Såg att en lång gren hade böjts ned till marken och där faktiskt utvecklat rötter. Det verkar som man borde kunna böja ned långa rangliga skott och gräva ned dem ytligt då?
HelenJ
CITAT (Ilmarudin @ 18-04-2009, 21:25) *
Häcken är gammal. Vissa stammar är kanske drygt 5 cm tjocka. Har varit ute och rivit i den och en hel del grenar verkar vara helt döda. Kommer rensa ogräs och döda grenar imorgon, men misstänker att häcken ställvis kommer bli mycket gles efter detta. Hur gör man om man ska sätta i sticklingar för att skynda på att häcken tätnar? Klipper pinnar och gräver ned dem till hälften? Läste någonstans att man skulle skrapa bort lite bark på de pinnar man sätter ned.
Vi har också köpt kogödsel som vi följaktligen kommer försöka mylla ned. (får köpa en kultivator imorgon) Såg att en lång gren hade böjts ned till marken och där faktiskt utvecklat rötter. Det verkar som man borde kunna böja ned långa rangliga skott och gräva ned dem ytligt då?

Absolut, det är bästa sättet att föryngra din häck! tummenupp.gif Tekniken kallas avläggare. Gör en liten båge av t ex ståltråd (eller krocketbågar) som håller grenen på plats i marken. När grenen utvecklat rötter kan man klippa bort den från moderplantan och flytta den dit man vill.
Sticklingar är en mer tveksam metod, det är inte alls säkert att de får rötter. Men försöka går ju. En stickling ska kapas av precis under ett skott/knopp. Där är mängden tillväxthormon störst. Bäst är att använda grenar som suttit lågt på busken, inte toppskott. Detta pga toppskotten inte satsar på tillväxt utan blomning, och därmed har mindre chans att rota sig. Rensa bort de nedersta bladen, kapa grenen så den bara är ca 2 dm lång (du kan få ut flera sticklingar på en gren - kom bara ihåg vad som är upp och ner på dem!). Gör i ordning lite salixvatten och ställ dem i det ett dygn innan du sätter dem i jord. Vattna ofta och håll undan ogräs. Då har du gjort vad du kan - sen får naturen fixa resten.

(Salixvatten = bitar av pil eller sälg som legat och dragit i vatten i ca ett dygn. Salixsläktet är mycket rikt på rotningshormonet auxin.)

Edit: glömde...
Bassam

Tack för frågan

Helen vem lära dig att växterna andas från stammen, du kan gör promenera och se alla växter i Sverige, hur man lägger jord att det nu.


Obs är det alla trädgård företag iSverige gör fel och bara du som har rät.

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 19-04-2009, 01:30) *
Tack för frågan

Helen vem lära dig att växterna andas från stammen, du kan gör promenera och se alla växter i Sverige, hur man lägger jord att det nu.
Obs är det alla trädgård företag iSverige gör fel och bara du som har rät.

H:Bassam


Det handlar faktiskt inte alls om att växterna skulle andas med stammen. Problemet är att rötterna riskerar att komma för långt ner i jorden! Det är helt OK att tillföra ett tunt lager kompost eller naturgödsel som jordförbättring och näringstillförsel. Men att lägga på en massa jord fyller ingen funktion och blir det för mycket är det snarast skadligt. Dessutom var frågeställningen hur man ska få ordning på en äldre dåligt skött häck och då handlar det i första hand om beskärning och ersättning av utgångna plantor.

Edit tillägg: Tyvärr är det faktiskt också så att en hel del av de företag som sköter trädgårdar i Sverige idag gör fel, på grund av bristande kompetens. Det kan både handla om att man helt saknar vissa kunskaper eller att man inte tillgodogjort sig nyare rön.
HelenJ
CITAT (Bassam @ 19-04-2009, 01:30) *
Tack för frågan

Helen vem lära dig att växterna andas från stammen, du kan gör promenera och se alla växter i Sverige, hur man lägger jord att det nu.
Obs är det alla trädgård företag iSverige gör fel och bara du som har rät.

H:Bassam

Bassam - Klaus Vollbrecht, en av Sveriges absoluta experter på trädvård som i många år varit knuten till SLU Alnarp, skriver så här i sin bok:
Träd - deras biologi och vård (Kapitel 31, sidan 113):

"Alla förändringar som höjer eller sänker marken har alltid negativa konsekvenser för träden. Höjer man marken runt ett träd utan att vidta extraordinära åtgärder, berövas rötterna sin tillgång till syrerik markluft. Brist på syre i rotzonen är dödsbringande för alla träd."

Detta gäller alla vedartade växter, alltså även buskar.

Till skillnad från dig påstår jag inte att jag har rätt och alla andra fel - men jag har koll på detta och måste få säga emot dig när du så uppenbart lämnar felaktiga råd. Eller du vet kanske bättre än Klaus Vollbrecht?

CITAT (Aqvakul @ 19-04-2009, 09:16) *
Edit tillägg: Tyvärr är det faktiskt också så att en hel del av de företag som sköter trädgårdar i Sverige idag gör fel, på grund av bristande kompetens. Det kan både handla om att man helt saknar vissa kunskaper eller att man inte tillgodogjort sig nyare rön.
Ja, man ser väldigt ofta att de fyller upp runt träd - men då är det oftast firmor som jobbar med markanläggning, inte trädvårdskunniga som är ansvariga! Det är nog inte allmänt känt att träden inte tål det. Och träden dör för det allra mesta inom några år.
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 19-04-2009, 09:48) *
Ja, man ser väldigt ofta att de fyller upp runt träd - men då är det oftast firmor som jobbar med markanläggning, inte trädvårdskunniga som är ansvariga! Det är nog inte allmänt känt att träden inte tål det. Och träden dör för det allra mesta inom några år.

Precis, först gräver dom sönder hälften av rotsystemet, sedan fyller dom upp jord runt trädet och packar ordentligt med skopan slap.gif
Ilmarudin
[attachment=33553:DSCF1880.jpg]
Nu har jag rensat bort alla döda grenar i en liten bit av häcken. Det ser nästan ut som att man avsiktligt lagt ned häcken i syfte att få den bredare. Är detta något man brukar göra. Verkar vara så i resten av häcken också. Om jag (vilket jag antar att jag borde) klipper ned hårt nu, ska jag klippa 15 cm från där det kommer upp eller ska man spara det horisontellt liggande grenarna för att få bredden på häcken bevarad? Om jag försöker få häcken växa mer rakt upp kommer den ju automatiskt flytta sig in mot tomten. Om jag klipper hårt har jag ju ingen chans att göra layering eller vad det hette heller eftersom jag tar bort de långa fina grenar som jag annars kan putta ned i marken.
Aqvakul
Jag tror att det vore bra om du kunde få hjälp av någon trädgårdskunnig på plats. Själv har jag ingen erfarenhet att göra "permanenta" avläggare i en befintlig häck. Det kanske heller inte är nödvändigt annat på några enstaka ställen. I så fall kan man kanske göra några avläggningar i t.ex. ändorna av häcken för att så småningom flytta dem till plats där de kan behöva fyllas ut en lucka. Dessa överväganden är mycket lättare att göra på plats. Nu är vi väl inte ens "hundra" på vad det är för sorts häck.
Ilmarudin
Jo, nu är jag säker på att det är en liguster och så här ser den ut nu.
[attachment=33569:DSCF1881.jpg]
Man måste våga satsa lite tycker jag och jag hoppas häcken nu tar sig och blir fin. Annars blir det till att köpa en ny häck.
Ska försöka rensa lite gräs till vid stammarna, men det är förbaskat svårt. Sen på med lite gödsel och kanske vattna lite.
Aqvakul
Det kommer med allra största sannolikhet att bli hur bra som helst!
HelenJ
Jag tror också att du har gjort det bästa möjliga med de förutsättningar du har haft. Vatten och gödsel på nu så blir det bra!
Ilmarudin
Det blir intressant att se vad som händer och ska skicka bilder på utvecklingen. Halva häcken som mår bättre än den andra halvan har vi lämnat utan åtgärd. Den borde nog klippas till en konform åtminstone och rensas på ogräs längst ned, det får dock bli en annan dags projekt.
Satte också endel sticklingar och det ska bli spännande att se om de klarar sig.
Bassam

Hej helen

Tack för frågan

Jag förstår att den påstådda varje person och jag älskar den diskussion som leder till positiva resultat, vill jag säga att vi kan utesluta översta 10 cm från gamla jord och sen blanda 10 cm volym ny jord med gödselmedel och lägga iställe av gamla jord.

H:Bassam

Obs: helen . jag är mycket glad för att jag har bra vänn just nu.
Ilmarudin
[attachment=37881:Bild0109.jpg]
[attachment=37882:Bild0110.jpg]
Nu ser häcken ut så här. Endel av de gamla plantorna har växt på bra, men häcken är ändå rätt klen på sina ställen.
Vad göra?
Stödplantera i höst och klippa ned på vårvintern? Spara 20 cm utväxt?
Hur skall man gå till väga för att så småningom få en jämn häck. Det stör mig att inte plantorna står i en rät rad. Antar att man kanske kan lösa detta genom att ha en ganska bred häck.

[attachment=37888:Bild0110.jpg]
[attachment=37889:Bild0109.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon