Karin72
Jag hade tänkt ha en liten plats i min trädgård med en bänk att sitta på och plats för att sätta ut krukor med blommor etc. Platsen är delvis inringad av ett par syrener och jag tänkte bättra på det med en spalje el dyl + klätterväxter. Problemet är marken. Jag vill hjälpa till att markera"platsen" mha tex marksten, men jag vill ändå att det ska smälta in i naturen liksom. Skulle tex kunna tänka mig gatsten med mossa imellan. Men hur får man mossa att växa där man vill? Är det bara att flytta dit den från gräsmattan? smile.gif Eller kan man tänka sig nåt annat? Trampnarv el dyl? Eller har nån någon helt annan ide? Tacksam för tips...!
Gunilla T
Om du sätter sten så kommer mossan att etablera sig så småningom - dvs om den trivs.

En växt som gärna växer mellan stenar är kryptimjan, en ännu lägre variant än backtimjan, dessutom blommar den också.

Leta efter Thymus praecox "Pygmaeus minor"
Blomstertanten
Filmjölk är ett bra "mossmedel". Om det är någorlunda skuggigt så är det bara att smeta filmjölk på och emellan plattorna eller stenarna , så vips har du mossa där. Med lite tålamod alltså tongue.gif ( Du kanske behöver upprepa behandlingen emellanåt )
Alba
Jag instämmer med Gunilla betr. timjan.
Jag har sett på bild en som hade timjan mellan stenarna.....jättefint.
Det ska vara en tålig sort som tål att man går på den. Jag tror att det var Backtimjan.
embees
Ja, och gott doftar det när du går och sätter dig på bänken. Har själv backtimjan (som kan bli ganska hög faktiskt) som trampväxt vid hammocken, det luktar gudomligt varje gång man sätter sig i den. Barnbarnen frågade i början om man vekligen FICK gå på de här växterna. Vid det jakande svaret så gick de några ggr extra.... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon