Ragazza zon6
Jag har alltid bara odlat ettåringar men i år ska jag anlägga en perennarabatt längs med växthuset. Eftersom marken består av sten och lera får jag gräva ur ganska mycket. Hur djupt vill de flesta ha?

Har kanske tänkt höja upp den ca 15 cm med någon typ av sarg.

Fråga: behöver man något stopp för gräsmattan eller är de rötterna så pass ytliga att det räcker att kantbeskära då och då?

Tips någon?
Överbölingen
Hej du!

När vi bygde vårt växthus så lade vi först en rullstenskant på ca 3 dm ovanpå sanden i kanterna (bara på södersidan). Sedan har vi en marktegelgång på 1,5 stenars bredd. Utanför den har vi en rabatt med tämligen djup jord och den var "upphöjd" i början men numera packat sig till marknivå. På grund av takras från växthuset så är den ganska sen. Där har vi vårlökar, primulor, aklejor, irisar och liljor. Funkar bra, men mycket ogräs på grund av den gamla jorden vi använde. Diverse frön kom upp i grobar nivå och grodde förståss.
ingrids
Angående gräsmatta - ogräsrötter och i synnerhet kvickrot kan går riktigt djupt så jag hade nog satt en rotspärr på mins 20 cm. På 30-40 cm klarar du största delen av perennfloran, även stora sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon