Posse
Jag har ett Peasgood-äppelträd i zon 3 med en hel del frukt på. När bör jag plocka av all frukt? unsure.gif

Även tacksam för enkla och bra förvaringstips.
Lena N
Något svar har jag inte, men vill haka på i hopp om att någon klokare kommer och reder ut begreppen. tongue.gif

Jag har ett Alice-träd med ett antal äpplen. Även jag undrar när de ska plockas? Tål de en natts frost? unsure.gif
Cilla
De flesta lagringsbara äpplen tål en natts frost, men om det sjunker ned ordentligt under nollan första frostnatten är det mindre bra för hållbarheten.

Ett bra test på om frukten är mogen brukar vara att de hyfsat lätt går att få av från fruktgrenarna. Men det bästa sättet är att smaka. Äpplen mognar mycket olika år från år och dessutom snabbare på sydsidan i trädet.

De flesta sorter tycker jag är godare när de är på väg att bli mogna snarare än när de varit mogna en tid, men smaken varierar.

Plocka så att allt i trädet utom äppleskaftet blir kvar. I den lilla ringsporre som en frukt suttit på bildas hos månmga träd en fruktkudde, som nästa år har kapacitet att bilda flera fruktgrenar.
KURT
Man brukar förvara äpplen svalt, frostfritt inlindade i papper .Har man inte någon sval plats inomhus kan man förvara dem utomhus om man isolerar väl, och hindrar att gnagare tar sig in till dem.. Men i gröna rum tipsades ju för några program sedan att man skulle kunna förvara äpplen i plastpåsar (ca 8-10 st /påse) som man sedan suger luften ur, och förvara svalt. Fördelen med påse skulle kunna vara att äpplena inte torkar ut (skrumpnar) .
M i Mälardalen (zon 2)
Jag har ett Ingrid Marie träd med mycket frukt på. De äpplena mognar ju väldigt sent och är inte mogna än. Frosten har kommit 2 nätter nu och i natt riktigt kallt (under minus2). Bör jag plocka äpplena ändå och låta dem eftermogna eller skall jag lämna dem på trädet ett tag till?

KURT
Minus 2 klarar de utan problem på trädet, de kan nog klara ner till minus 5 också kortare tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon