chrille112
Vi ska plantera nästan 100 m häck, så vi kommer att behöva köra en hel del jord och plantor fram och tillbaka.
Sitter och funderar på om man orkar göra det med skottkärra eller om en vagn till åkgräsklipparen kan vara något?

Har någon här köpt vagn till åkgräsklipparen, typ som de som finns på Jula?
HelenJ
CITAT (chrille112 @ 24-04-2009, 13:39) *
Vi ska plantera nästan 100 m häck, så vi kommer att behöva köra en hel del jord och plantor fram och tillbaka.
Sitter och funderar på om man orkar göra det med skottkärra eller om en vagn till åkgräsklipparen kan vara något?

Har någon här köpt vagn till åkgräsklipparen, typ som de som finns på Jula?

Jag har inte köpt någon själv, men vi använder det som ett smidigare transportmedel än traktorn i parken där jag jobbar. Helt suveränt - smidigt och snabbt att transportera jord, ogräs, ris eller vad som helst. Enkel att backa med också!
chrille112
Tack Helena, nu känner jag mig lite mer säker. Jag har hört att gräsklipparen inte orkar dra vagnen när man lastat den lite, men det är inget du märkt av eller?
HelenJ
CITAT (chrille112 @ 24-04-2009, 19:26) *
Tack Helena, nu känner jag mig lite mer säker. Jag har hört att gräsklipparen inte orkar dra vagnen när man lastat den lite, men det är inget du märkt av eller?

Det beror väl lite på vad du tänker lasta den med. Det vi använder den till mest är att köra ris och annat skräp till komposten, frakta jordsäckar och redskap och lite allt möjligt annat. Däremot har jag inte varit med om att vi har kört t ex sten, så det kanske inte funkar.
Skruttis
Vagn till gräsklipparen, absolut, men beroende på vad ni har för motorstyrka på klipparen.
Har ingen egen vagn ännu men har däremot lånat en när vi skulle köra fram ved. Gick alldeles utmärkt att köra med full vagn otorkade kabbar, dessutom i uppförsbacke. Klipparen orkade betydligt mer än förväntat.
Vi har en (om jag inte minns fel) 12,5 hk klippare och har planer på att köpa en vagn. Mycket smidigt.
Lycka till!
chrille112
Tack för svaren! Då tror jag att vi köper en vagn! smile.gif
Överbölingen
Vagnen är ett utmärkt tillbehör. Men belasta vagn och traktor lagom. Vår vagn rekommenderas högst 300 kg. Trädgårdstraktorn är på 12,5 hk. Men det blir lite för många starter om den får leka arbetsmaskin förutom klippningen. Har just lämnat in för underhåll. Nytt startdrev, nytt avgasrör, mm. Klipparen är 12 år och körd drygt 100 timmar/år. Efter den här renovering så blir det handske på släpet och fyrhjulingen som dragare. Den skall få ta det lugnt på ålderns höst.
Grimmis
Jag byggde en själv smile.gif , lite fyrkantsprofil, svetsande, skottkärrehjul och vattenfast plyfa. Blev superfin till en billig peng. Drar den efter min Raider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon