Azur
Har ett litet gäng Thuja 'brabant' planterade i utkanten av min naturtomt. De är cirka en meter höga, planterades förra våren, och växte bra förra sommaren. Platsen är väldränerad, halvskuggig, i Zon 4.

Men under vintern blev de så här:


(hojta till om ni inte ser en bild ovanför)

Dvs de lever, men har blivit av med nästan alla sina gamla barr och smågrenar. Vad har hänt? Är det rådjur ranting.gif som varit framme, är de helt enkelt inte riktigt härdiga i zon 4 och har delvis fryst ned, eller är det nåt annat?

Tanken var att de skulle bilda insynsskydd, finns det nån som helst chans att de här på några år kommer att kunna växa up och bli sisådär två meter?
vanjalarsa
Är absolut inte någon expert på thujor! Men jag tror att din har torkat.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Azur
Jaha... Fast det hände alltså under vintern, medan det var snö & tjäle, så jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det. Bör jag täcka över brabanter i zon 4 för att skydda dem?
Gunilla T
Jag är ingen tuja expert heller men tycker också det verkar som de torkat bort. Torkskador visar sig sent på barrträd så om de torkade i somras så ser du det kanske först på vintern.

Tujor vill ha fukt, speciellt nyplanterade måste vattnas rejält - det var ju långa torrperioder i somras.

Dessutom ser det ut som de växer mitt i "spenaten" - det tar bort mycket näring av plantorna.

Nu är väl tuja lite besvärlig när det gäller att bryta nya skott på bar ved men jag tycker du skall pröva att rensa rent under buskarna, gödsla och vattna igenom ordentligt, inget småduttande. Håll dem fuktiga hela sommaren.

Du vet väl att tujor behöver skyddas mot vårsol så länge det finns tjäle i marken, annars torkar de också.
HelenJ
Alla nyplanterade buskar och träd kräver att de slipper konkurrera med gräs och ogräs om det vatten och näring som finns i marken åtminstone de första åren innan de hunnit utveckla bra rotsystem. Håll alltså rent under och omkring plantorna. Hela första året måste de också stödvattnas minst 10-20 liter i veckan (om det inte är extremt regnigt) för att klara att bilda rötter.

För alla vintergröna växter gäller också att om hösten inte är mycket blöt måste de stödvattnas då så de bygger upp ett rejält vätskelager. De måste också skyddas mot den tidiga vårsolen när det fortfarande är tjäle i marken. Solen får nämligen vatten att avdunsta från bladen/barren, men när marken är frusen kan de inte dra upp nytt vatten. Resultat - torra risiga grenar.

Jag tror nog dina plantor kommer att överleva (följ Gunillas råd), men risken är väldigt stor att de med en så här dålig start inte kommer att bli den täta fina häck du hade tänkt dig.
Gunilla T
Såhär ser mina tujor "Brabant" ut, planterade för exakt ett år sedan.[attachment=33857:DSCN06790001.JPG]
Bengt i Särö
Hej Azur.

Är plattsen väldrenerad det tror jag inte,var thujorna med klump eller krukodlade har du tillfört någon näring
Har du köpt thujorna i en plantskola och är de köpta på våren.
Var fins det att göra.
Azur
CITAT (Bengt i Särö @ 25-04-2009, 22:25) *
Är plattsen väldrenerad det tror jag inte
Hm? Det är en norrsluttning med sandig morän.
CITAT
var thujorna med klump eller krukodlade har du tillfört någon näring
Krukodlade, ingen extra näring, vatten 2-3 gånger i veckan (plus att förra sommaren var den regnigaste nånsin).
CITAT
Har du köpt thujorna i en plantskola och är de köpta på våren.
COOP Trädgård förra våren. De såg fräscha ut när jag köpte dem.
CITAT
Var fins det att göra.
Vad jag kommer göra är att ge dem ett år till på sig att skärpa sig, tappar de barren nästa vinter också får jag väl byta ut dem mot nåt köld/torktåligare, som gran eller en (som bevisligen trivs där).
HelenJ
CITAT (Azur @ 26-04-2009, 08:46) *
Vad jag kommer göra är att ge dem ett år till på sig att skärpa sig, tappar de barren nästa vinter också får jag väl byta ut dem mot nåt köld/torktåligare, som gran eller en (som bevisligen trivs där).

Vattna dem rejält i höst, ge dem mycket gödsel och jordförbättra också, rensa bort allt gräs och ogräs runt dem, bevaka dem till våren så de inte frystorkar i vårsolen - och lycka till!
Bengt i Särö
CITAT (Azur @ 26-04-2009, 08:46) *
Hm? Det är en norrsluttning med sandig morän.
Krukodlade, ingen extra näring, vatten 2-3 gånger i veckan (plus att förra sommaren var den regnigaste nånsin).
COOP Trädgård förra våren. De såg fräscha ut när jag köpte dem.
Vad jag kommer göra är att ge dem ett år till på sig att skärpa sig, tappar de barren nästa vinter också får jag väl byta ut dem mot nåt köld/torktåligare, som gran eller en (som bevisligen trivs där).


Hej Azur.
Det är en norrsluttning med sandig morän,flytta thujorna medan de lever,för dålig jord det hjälper inte
att jordförbättra på marken ovanför bäst är att fylla på en halvmeter med bra matjord och plantera thujorna
ovanpå moränen,så kan de börja leva igen.
Så hade jag gjort,det blir jobbigt men det är det rätta.
Azur
Så för att sammanfatta har jag planterat helt fel växt för platsen och borde ha kollat bättre först.
Hade jag vetat att Thujor kräver tung och konstant fuktig jord hade jag inte köpt dem, men nu står de där de står, och tar de sig inte på ett år blir de kompost, för byta ut jorden bara för att kunna odla Brabant är inte ett alternativ.

Finns det nån annan snabbväxande städsegrön växt som till skillnad från Thuja tål att växa på frisk mark? Utom Gran.
Thé
Vi har tujor i sandjord, här är väldigt torrt, men tujorna är jättestora och gamla. Alltså går det att odla tujor i torra lägen, men man måste nog jobba ganska hårt i början innan de har etablerat sig. Tydligen är det någon annan som har gjort det åt oss här, för många, många år sedan.

Vi har även en nyare rad tujor som är glesare nertill, så de har nog inte fått samma omvårdnad.
Azur
Kan berätta att Thujorna började växa, men i morse när jag kom ut var de allihop helt avlövade och med de flesta grenar borta, av två fanns bara en bark-fri pinne kvar.
Jävla rådjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon