HelénE
Satte i våras hängbegonia och de blev superfina. Slog mig nu när de totalt vissnat ut och jag var på väg att kasta dem att man säkert kan spara lökarna till nästa år.

Hur ska de förvaras ? Kallt, varmt, i påse, sand ?

Helén
Åsa, mälardalen zon 2
Mörkt, torrt och svalt, ca 5-10 plusgrader.
HelénE
Tack, papperspåse i kylen måste bli perfekt då.

Helén
Eva i Skåne
Mina har inte vissnat ännu och hänger fortfarande ute. Ska jag klippa av det gröna när jag ska spara dem eller ska de vissna ner av sig själv först?
Kajsa
Man behöver inte ta in dom förän det blir frost, klipp av rankorna
och spara dom i den krukan dom haft i sommar, så skrumpnar
inte knölarna så hårt.
Eva i Skåne
CITAT (Kajsa @ 08-10-2003, 22:04)
Man behöver inte ta in dom förän det blir frost, klipp av rankorna
och spara dom i den krukan dom haft i sommar, så skrumpnar
inte knölarna så hårt.

Så knölarna kan vara kvar i jorden i krukan och gömmas bakom gardinen i det svala sommarstugefönstret?
Kajsa
Som Åsa skrev, mörkt det blir bäst, har min kruka i garaget. rolleyes.gif
Siri
Hej
Har många begonior och tycker mycket om dem men är okunnig när det gäller vinterförvaring. Mår alla begonior bra av detta eller är det bara de som blommar och som varit ute? Är det bra att klippa ner dem?

Vänligen
Siri
Kajsa
Dom Begonior som man har ute, och behöver vila över vintern
mörkt och svalt kommer ändå att vissna i mörkret. Dom klipper man ner.
irene i småland
Hej jag brukar klippa ner dem och ta bort all gammal jord sen låter jag dem torka ordentligt sedan har jag dem i förrådet(frostfritt 5-10grader) i en pappkartong.Lycka till rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon