Hej!
Jag är nybörjare på att odla men är ganska seriös då jag har nyss fått tillgång till mycket mark att bruka. Jag har letat på forumet och läst, men jag har fortfarande ett par frågor om att förgro potatis.

Jag kommer att förgro av två anledningar:
- tidiga sorter för att få tidigare skörd
- sena sorter för att få så stor motståndskraft mot bladmögel som möjligt.

Jag kommer att plantera potatisen om tre veckor - jag kan inte göra det varken förr eller senare då min mark ligger en bit från där jag bor till vardags.

Jag köpte lite olika sorter hos lantmännen men tycker att det de hade i affären redan hade börjat förgro väldigt mycket. Groddarna ser också inte direkt ut som jag hade förväntat mig - de är långa och vita + lila och har rötter som har börjat växa ut.

Se följande bild:


Förgro potatis

Mina frågor:
1) Är dessa groddar felaktiga och ska jag bryta av dem för att börja om från början nu när de står ljust? Verkar som de grott mörkt och bara blivit långa och gängliga. Kommer de att vara förstörda när jag ska plantera om tre veckor? Ska jag lägga dem mörkt istället?

2) Jag läste att man kan få tidigare skörd om man lägger potatisen på jord/torv vilket jag också testar (se bild). Har jag lagt potatisen fel eftersom groddarna redan har rötter runt omkring dem? Grodden ska väl uppåt och rötterna neråt... men eftersom de växer tillsammans ska grodd+rotpaketet läggas mot jorden eller uppåt?

Hoppas att någon kan ge svar! Tack!!

-Andreas