Christer i Falköping
Ville bara visa en blomma från mitt nektarinträd, som jag sått själv :-)[attachment=33981:Nektarin..._Copy_1_.jpg]
Christer.
Alexander-VG-zon3
jätte vacker bild! och så härligt med nåt sånt som du själv fått upp och som nu blommar. har du den på friland eller i kruka ?
Meriona
Fantastiskt rent av! wub.gif
emmas matte
Vackert Christer, biggrin.gif vänta bara några år så blommar nog mina som jag planterad som du beskrev. blush.gif
Christer i Falköping
Den har stått på friland sedan fem år (kollade upp åldern idag). Sådde den då på vintern. Jag bor ju i zon 4-5, men den står framför min uteplats (med tak) så där är nog zonen mer åt tre skulle jag tro. Hittils har den dessutom aldrig fått krusbladssjuka!
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 28-04-2009, 20:45) *
Den har stått på friland sedan fem år (kollade upp åldern idag). Sådde den då på vintern. Jag bor ju i zon 4-5, men den står framför min uteplats (med tak) så där är nog zonen mer åt tre skulle jag tro. Hittils har den dessutom aldrig fått krusbladssjuka!
Christer.


jag bor ju i zon 3-4 så det borde ju inte vara något problem för mig,(blev sugen på att så nu när jag såg din bild!). persika har jag ju sett ''folk'' som har här spaljerade mot södersidor, men jag vet inte hur frösådd är om det blir härdigare eller känsligare!?.

Christer i Falköping
Det är ju det som är problemet, man vet aldrig hur känsliga de blir. Men om jag förstått det hela rätt kan man generellt sett säga att nektariner inte brukar klara såpass höga zoner som persikor i vanliga fall, så jag verkar ha haft en enorm tur :-)
Men det är ju bara till att så och hålla tummarna!

Christer.
MariaS
Grattis! Det var riktigt roligt att höra! Hoppas nu att det blir frukter också.


Baaara fem år! Verkligen grattis!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 29-04-2009, 04:08) *
Det är ju det som är problemet, man vet aldrig hur känsliga de blir. Men om jag förstått det hela rätt kan man generellt sett säga att nektariner inte brukar klara såpass höga zoner som persikor i vanliga fall, så jag verkar ha haft en enorm tur :-)
Men det är ju bara till att så och hålla tummarna!

Christer.


här ska sås!
MariaS
CITAT (flaxss @ 29-04-2009, 08:59) *
här ska sås!

Jaha, då har nektarinfebern slagit till då giggle.gif
Helen i Piteå Zon 5
Grattis Christer! Det var en vacker blomma, kul att den har övervintrat så fint.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 29-04-2009, 17:14) *
Jaha, då har nektarinfebern slagit till då giggle.gif


japp! synd bara att jag får vänta till hösten/vintern innan jag kan så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon