Full version: Ros till altan
the_best_of_me
Jag tänkte plantera en ros på en av mina altaner men har ingen aning om vilken sort jag bör ha.

Den ska vara ganska liten (ca 1-1,5m hög) och lättskött. Den ska inte dra till sig löss eller annat lätt.
Har förmiddag/middags-sol på altanen.

Det är stenplattor på altanen men tänkte ta bort en sådan i kanten vid ett trästaket och plantera den där.

Jag vill ha en ros som är ganska billig (men ändå lever många år)!

Har för övrigt 2 hundar som brukar vara på altanen (om det är vissa som inte är lämpliga att ha då).


Nån som har tips på en passande sort?
ingrids
Med platsen du valt bör du nog välja en ros som tål torka, vilket begränsar urvalet. Har alla böcker hemma, så längre än så kommer jag inte nu.
ribbeck
Hej Hundägare! Ett bra rosval är en ros av typen pimpinellros. Eftersom du önskar dig en längre sort kanske den rosa Stanwell Perpetual vore något. Blir 1-1,5 m beroende på vilken zon du bor i och hur skyddad rosen står. Blommar ända tills frosten tar den smile.gif Torktålig är den också och resistent mot de flesta sjukdomar. Brukar inte heller dra till sig ohyra. Finns att köpa i nästan alla handelsträdgårdar nu på våren. Härliga blommor lite platta till formen med en distinkt lite citronaktig doft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon