Full version: Frågor om tulpaner.
emmalofo
Har egentligen två funderingar om tulpaner.

Den ena, jag planterade i höstas en massa tulpaner i min rosenrabatt, så den skulle vara fin redan tidigt på våren. Problemet är att det kommit lite väl mycket tulpaner och nu skuggar de mina små rosor totalt. Kan jag klippa av blast och blomma när de blommat färdigt eller behöver de behålla dem för näringen? Kan man gödsla istället?

I en stor kruka som jag har kryddväxter i om somrarna satte jag i höstas tulpanlökar när det var dags att avveckla krydd-odlingen. Det har blommat jättefint. Om jag nu gräver upp dessa lökar kan jag då förvara dem på något sätt och plantera om dem i höst?

Lady Hamilton
CITAT (emmalofo @ 03-05-2009, 15:47) *
..... Kan jag klippa av blast och blomma när de blommat färdigt eller behöver de behålla dem för näringen? Kan man gödsla istället?
Du kan klippa bort blommorna men inte blasten, blasten behövs för att lökarna skall få näring tillbaka. Men du kan "fläta" eller sätta i hop blastbladen i "knyten" om du tycker att de skuggar eller ser fula ut

Om jag nu gräver upp dessa lökar kan jag då förvara dem på något sätt och plantera om dem i höst?
Du kan ta upp lökarna (med blad o allt) och torka dem "upp o ner"på ett skuggit ställe eller så gräver du ner dem på något undanskymt ställe för att gräva upp dem igen till hösten och plantera ner dem på ett annat ställe. Ytterliggare ett sätt är att plantera ner dem i en jordsäck med lite jord kvar, ställ sedan säcken skuggit fram tills hösten, ingen tillsyn behövs
emmalofo
Vilka bra och tydliga svar! thanks.gif

Men om jag nu gräver ner dom i en jordsäck, behöver den stå ute eller kan den stå inne? Behöver dom vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon