Lotta22
Mina brandliljelökar vägrar att växa till och blomma. Löken verkar varje år "explodera" i jorden och bilda en jätterugge med nya småplantor runt om istället för att succesivt bli större och till sist blomma.
Någon som har nåt tips?
Bettan & Doris
Gräv upp dom och kolla vad som finns under, och eventuellt flytta dom alt, gräv ut och lägg ny jord med lite grann sand i (jag har så mycke sådana så jag vet inte vart jag skall göra av dom )vattna inte allt för mycke bara
Mvh.
Lotta22
Jag har flyttat dem två gånger med samma resultat. Moderlöken var jättestor, blommade fint och växte i väldränerad mulljord i halvskugga på vårt sommarställe. Här i Bromma har den fått växa i en pallkrage med grusblandad mulljord. Den blommade en gång men sedan har den, som sagt, "exploderat".
Jag ska pröva att göra som du sade. Gräva upp igen och lägga grus i botten. yes.gif
Bettan & Doris
Det blir säkert bra, har du provat att ta bort småttingarna som kommer runtom och satt för sig själva
så får moderplantan all näring.
Hoppas att slippa dessa eländiga liljebaggar som förra året ,det var första gången jag haft det, har varit förskonad ifrån detta elände tidigare tack o lov.
Lotta22
Jag har provat att ta bort alla småttingar men året efter är det likadant. Jag har säkert över 50 småplantor nu. jag funderar på om jag satt moderlöken för grunt eller för djupt.
Liljebaggarna är ett gissel! Prova att hålla en i en knuten näve och lyssna. Den kvittrar!
Red Top
När jag flyttar mina(det dyker ju upp nya lite varstans där groddknopparna hamnat)sätter jag dem alltid på c:a 20 cm djup. Jag har aldrig råkat ut för ditt problem.
Christer i Falköping
Jag funderar på om du gödslar för bra? Då händer det att de inte lägger energi poå att blomma utan istället bara fortsätter med vegetativ förökning. Brukar bli detsamma med Tulipa sylvestris nämligen.
Lotta22
Tack för alla tips!
Eftersom mina brandliljor på landet växer utan minsta skötsel i sol som skugga och blommar sen minst 40 år tillbaka, så är det väl själva €&%/ om de inte ska kunna blomma hemma också! Jag kan ju inte bara ge upp!! ranting.gif
Jag kommer nu att plantera brandliljor överallt och med olika förhållanden avseende djup, jord, dränering, m m.
Det SKA gå! crazy.gif
Red Top
Lycka till! tummenupp.gif Trägen vinner biggrin.gif
Bassam
Tack för frågan

Du kan lägga blodmjöl under rötterna, för att ger dom bra P - K ( fosfor o kalium ), och på den här sätt hjälper dom för att blomma.


H:Bassam
Red Top
CITAT (Bassam @ 05-05-2009, 22:06) *
Tack för frågan

Du kan lägga blodmjöl under rötterna, för att ger dom bra P - K ( fosfor o kalium ), och på den här sätt hjälper dom för att blomma.
H:Bassam


Vore det inte bättre med ben-mjöl?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon