katrin
Jag har några gamla buskar som står placerade lite som ett "C" i gräsmattan, med ca en meters gräs emellan.
Från vänster fläder, sen brudspirea i mitten och sen en rosaröd spirea av något slag (tror jag) till höger.
Funderar nu på att göra en oval rabatt framför dem, och behöver nu lite tips. Bor i zon 3 och läget är soligt till halvskuggigt.

Tror ni att det går överhuvudtaget, eller tar buskarna för mycket näring?

Det är gräsmatta även på andra sidan buskarna, som jag klipper från andra hållet. Om jag planterar perenner, ska jag då plantera in dem även mellan buskarna, eller ska jag låta gräsmattan vara kvar emellan? Vad blir snyggast/mest lättskött?

Eller ska man kanske plantera in ett par andra buskar emellan, för att få bort gräset där, och få en sorts vägg till rabatten? Vilka buskar kan man i så fall tänka sig?? Svårt tycker jag.

Hoppas ni förstår hur jag menar...
katrin
Ingen som har någon tanke kring detta???
noora
Min enda tanke är att fläder kan locka till sig löss (svärfar hade problem med det), så perenner i närheten av fläder bör nog vara luståliga. Samtidigt har jag precis själv anlagt en perennarabatt vid en nyplanterad fläder, så jag är optimist och tror att det kommer att funka utmärkt wink.gif

Perenner är väl allmänt bättre än gräs att ha under buskarna, i alla fall om man vill att buskarna ska växa. Om du däremot har problem med rotogräs som kirskål kan det vara lättare att ha gräs på alla ställen där du kan komma åt att köra med gräsklipparen, i alla fall om du inte hittar en perenn som konkurerar ut ogräset.
Aqvakul
Jag hade hållt fritt från gräs runt buskarna. Lite större perenner bör planteras en rejäl bit från buskarna. Mellanrummet kan täckas med marktäckare.
katrin
Jag har tack och lov inga problem med rotogräs, så det är inget problem. Vilka perenner är luståliga (alt luskänsliga)?

Aqvakul, hur långt menar du med "en rejäl bit från buskarna"? Och vad definierar du som lite större perenner?

Jag tänker mig gamla hederliga tåliga sorter, räknar mig fortfarande som nybörjare, har inte riktigt tid att gå och pyssla varje dag, och älskar också de romantiska typ löjtnantshjärta, akleja... Drömmer också om pioner...

Har ni andra tips på växter som kan passa eller som jag bör undvika? Och vilka marktäckare är bra?

Har tyvärr en hel del mördarsniglar hos mig, så jag får avstå från det allra godaste ur deras synvinkel.
Aqvakul
Om du vill ha tips på växtval så vore det nog bra med lite mer bakgrundsinfo:
- sand eller lera
- sol eller skugga
- torrt eller fuktigt
- odlingszon
katrin
Hej igen!

Zon tre, möjligen fyra
Sol större delen av dagen, kanske skulle definieras som sol till halvskugga.

Vi fyllde upp marknivån ca 30-40 cm när vi byggde huset för tre år sedan, och just där jag vill ha rabatten är det hyfsad matjord hela vägen. En bit ner (gamla jorden) är det dock ganska lerigt.

Det kan nog bli ganska torrt där, och det är en bit att dra vattenslangen dit, så det kan nog vara bra med växter som tål att torka ut, och inte behöver alltför mycket vattning, även om jag inser att de behöver vattnas extra tills de etablerat sig.
Aqvakul
Angående avstånd: Buskarnas rötter sträcker sig alltså en bit utanför växten, en tumregel brukar vara 1½ gånger växtens omfång.
"Större perenner" är växter som bildar stora plantor, ofta både breda och höga. dessa kommer att konkurrera med buskarna om rötterna "möts". Exempel på en stor perenn är pion, som för övrigt är en trevlig och relativt lättskött perenn. Avståndet mellan denna och busken bör helst vara 1,5 till 2 meter.
Förslag till trevliga gammeldags "marktäckare" eller "lägre perenner": Isop, lavendel, timjan, fänrikshjärta, aubretia m.m. m.m. De tre sistnämnda breder snabbt ut sig men kan knappast kallas inversiva. Alla är torktåliga.
katrin
Tack för tipsen.

Skulle man alltså kunna ha de marktäckarna/låga perennerna som du beskriver mellan buskarna istället för det befintliga gräset? för att sen ha större perenner längre ifrån? (ursäkta att jag är lite tjatig, men vill bara vara säker på att jag förstår rätt...)
Aqvakul
CITAT (katrin @ 04-05-2009, 18:54) *
Tack för tipsen.

Skulle man alltså kunna ha de marktäckarna/låga perennerna som du beskriver mellan buskarna istället för det befintliga gräset? för att sen ha större perenner längre ifrån? (ursäkta att jag är lite tjatig, men vill bara vara säker på att jag förstår rätt...)

Jo, det var min tanke...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon