peeke
Hej

Vi skall begrava vår dotters hamster och hon vill att vi skall lägga ett frö ihop med "kistan" så det växer upp en "minnesväxt" (blomma, buske etc.) på platsen.

Vet ni som är duktiga på odling någon växt som klarar av att växa upp från lite större djup, typ 3-5 dm

tack på förhand
mvh Peter
Gunilla T
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga men du kanske inte måste gräva ner fröet så djupt? Att sätta några solrosfrön under jordytan uppe på graven och din dotter får sköta om blommorna hela sommaren. Solrosen gror snabbt och blir en stor fin blomma som kanske kan glädja din dotter?

Eller några färdiga violer att plantera på graven? De blommar ju hela sommaren.
Tosan
Många lökar ska ju ner på 10-15 cm djup iaf, kanske det kan va nåt?
netaave
Beklagar sorgen över det lilla livet, tråkigt mista en familjemedlem. Svårt att så ett frö så djupt, kanske det kan ha växtkraft nog att ta sig upp men inte förrän om flera år isf. Varför inte sätta en liten tuva av nåt vackert perennt i stället, dom ska ju ändå delas nu.
Meriona
CITAT (peeke @ 04-05-2009, 17:09) *
Hej

Vi skall begrava vår dotters hamster och hon vill att vi skall lägga ett frö ihop med "kistan" så det växer upp en "minnesväxt" (blomma, buske etc.) på platsen.

Vet ni som är duktiga på odling någon växt som klarar av att växa upp från lite större djup, typ 3-5 dm

tack på förhand
mvh Peter


Jag skulle rekommendera som de andra säger att antingen så något grundare eller plantera nåt. Dessutom bör du lägga en sten (inte alltför liten) ovanpå graven för att undvika att hamstern blir uppgräven av en räv eller liknande.
Du tänker väl på att begrava i pappkartong och inte lägga nåt i kistan som inte förmultnar? Om ni skaffar ett nytt litet djur är det inte kul att gräva upp resterna efter föregångaren när det nya djuret blivit gammalt och gått bort. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet... crying.gif

Huvva det kanske lät förmanande, men jag har gjort detta ett antal gånger och lärt mig efterhand....
Bassam
Tack för frågan

Uppgift om att utsädet är planterade lök eller djupa att förlora sina näring innan de visas på ytan av marken, så jag föredrar att vara en önskad djup är dubel vulym av frö eller lök.
H:Bassam
Huggorm
Plantera fröet tillsammans med hamstern, och plantera sedan ett till frö mycket grundare när dottern inte är närvarande. Det blir ju inte "äkta" men det spelar väll knappast något roll så länge dottern blir glad
Meriona
Det var listigt Huggorm! bravo.gif tummenupp.gif
Platinum
Fast nu var väl tanken att det skulle vara något som kom tillbaka år för år? Förklara för dottern att man inte kan gräva ner ett frö så djupt om man vill att det ska finnas kvar som ett minne år efteråt. Låt henne välja ut en perenn blomma ni kan plantera där istället tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon