HönaBöna
Hej,
Jag har en uteplats som praktiskt taget står på berg. Jag har dock lyckats hitta ett ställe där det gick att gräva ca 70 cm djupt. Jag har grävt ner ett cementrör och fyllt på lite jord, kompost och gödsel (ska fyllas upp till kanten). Läget är sydvästligt med full sol hela dagen.
Egentligen hade jag velat ha en hög bambu men det går väl inte i så soligt läge? Sen var jag inne på en rönnsumak, men den vill väl kunna breda ut sina rötter mer?
Så kallat prärievide tål ju sol och torka, kan det leva i "kruka"?
Planteringsförslag mottages tacksamt!!

[attachment=34191:DSC06052.JPG][attachment=34192:DSC06055.JPG]
Gunilla T
Jag är väldigt förtjust i gräs och jag skulle plantera något Miscanthus gräs i röret, det borde gå bara du vattnar ordentligt. Malepartus t.ex. som får rödaktiga plymer eller Nishidake, ja, det finns många att välja på.
HönaBöna
Glömde skriva att det är ganska blåsigt läge i zon 4.
Bengt i Särö
CITAT (HönaBöna @ 04-05-2009, 18:56) *
Hej,
Jag har en uteplats som praktiskt taget står på berg. Jag har dock lyckats hitta ett ställe där det gick att gräva ca 70 cm djupt. Jag har grävt ner ett cementrör och fyllt på lite jord, kompost och gödsel (ska fyllas upp till kanten). Läget är sydvästligt med full sol hela dagen.
Egentligen hade jag velat ha en hög bambu men det går väl inte i så soligt läge? Sen var jag inne på en rönnsumak, men den vill väl kunna breda ut sina rötter mer?
Så kallat prärievide tål ju sol och torka, kan det leva i "kruka"?
Planteringsförslag mottages tacksamt!!

[attachment=34191:DSC06052.JPG][attachment=34192:DSC06055.JPG]


Hej HönaBöna.

Det går alldeles utmärkt att plantera bambu eller rönnsumak i cementringen,men kom i håg att det skall
vara matjord eller åkerjord i cementringen inget annat.
Jag kan inte uttala mej om zongränser.
Huggorm
Ett blåsigt läge i zon 4 är nog ingen favoritplats för en rönnsumak tyvärr. Redan zon 4 är på gränsen för att den skall klara sig, och vinden sänker zonen. Sedan vill rönnsumak helst stå vindskyddat, annars är det risk att den blåser sönder eller helt enkelt lägger sig ner

Edit: Rönnsumaken är bara specad till zon 3 på zetas, så den får nog ha ett väldigt gynnsamt läge för att ens klara sig i zon 4
Rafael
Vad fint de håller på att bli! Formmässigt tycker jag att det skulle passa bäst med något högsmalt. Din idé om bambu låter riktigt bra, men jag har ingen aning hur den skulle klara sig där.
ingrids
Har för mig att bambu inte gillar blåsigt så bra. Håller med Gunilla om att ett gräs vore snyggt.
HönaBöna
Tack för förslagen,
ett stort gräs, typ elefantgräs skulle bli fint. Få vara flitig med vattningen!
Camillan
Hej!
Rönnsumak går utmärkt i ditt läge. Har haft två trädgårdar i zon 5 och det har inte varit några problem i något av fallen. Ett av lägena har dessutom varit rejält blåsigt. Vill du ha Rönnsumak så går det absolut! Det där med zoner kan man inte lita på... (längre)
Annars finns det förstås massor av möjligheter! Vad vill du ha (mer exakt), hur högt ska det vara? Vilken färg? Vad ska det vara för typ av växt?
Lycka till
önskar Camillan
HönaBöna
Vill gärna ha något högt. Ialla fall ett par meter högt. Fungerar det med rönnsumak så vore det ju kanon, det skulle ge härlig atmosfär åt uteplatsen. Sen funderar jag på ett träd som man formklipper, tex en pyramidformad avenbok, ca 3 m hög. Skulle nog vara jättefint, om rötterna får tillräckligt med utrymme. Det blir ju nästan som att odla i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon