Christer i Falköping
[attachment=34198:100_0347.JPG]


En bloggkompis som bor i Californien skulle vilja veta vad detta är för ett träd, eller väldigt stor buske. Kan ni hjälpa mig att hjälpa henne?
Christer.

MariaS
Jag är ganska säker på att det borde vara något ur Magnoliaceae-familjen. Michelia eller Talauma kanske...
oakpine
Jag tror att det kan vara granatäpple.
Christer i Falköping
Hittade äntligen en bild på blommande granatäpple och det kan nog stämma. Fast jag har aldrig sett så fyllda blommor innan. Bladen stämmer överens med det också, fast det gjorde de rätt bra med Talauma också. Skall meddela vad som föreslagits.
Christer.
Alexander-VG-zon3
det finns många odlings varianter av granatäpple, både fyllda och enkla och olika färger.

Christer i Falköping
Visste faktiskt inte att de fanns med fyllda blommor. Får säga att jag tyckte den var riktigt vacker då.
Christer.
Christer i Falköping
Nu har ytterligare en person sagt att det är ett granatäpple, hon hade nämligen ett likadant.
Christer.
KURT
CITAT (Christer i Falköping @ 04-05-2009, 20:12) *
Hittade äntligen en bild på blommande granatäpple och det kan nog stämma. Fast jag har aldrig sett så fyllda blommor innan. Bladen stämmer överens med det också, fast det gjorde de rätt bra med Talauma också. Skall meddela vad som föreslagits.
Christer.



http://images.google.com/images?hl=en&...mp;aq=f&oq=
Christer i Falköping
Aha! Skulle sökt på engelska så klart! Tack för den länken, där fanns ju en exakt likadan blomma med :-)
Christer.
Sussie F-Flower
Oj, vad många och olika vackra blommor wub.gif det fanns på "granaterna".
Kan man odla dessa i zon 4?
Christer i Falköping
Nej tyvärr, det är en medelhavsväxt.
Christer.
Alexander-VG-zon3
jag har testat ett par gånger med granatäpple, den som levde längst, frös ner varje vinter sedan så ville den inte vara med mer på friland i skåne zon 1-2 . jag tror jag har skrivit nåt om det innan på odla

men vet ett par som har på friland i zon 0-1, som inte fryser ner. den anses tåla ner till -10c -15c i rätt klimat. vad exakt dom tål i sverige (finns ju som jag skrev innan flera namnsorter med bättre och sämre köldtålighet) vet jag inte, men zon 4 blir nog för hårt. dom jag har i krukor burkar jag ta in efter första frostnatt, dom ska ju gärna fälla löven inför vintern.

har sett i verklighet Granatäpplel med dubbla blommor, väldigt vackert faktiskt.

hittade en sida som visar olika namn sorter (med olika blommor då, hmm eller var det samma namnsort med olika blommor!?)

http://toptropicals.com/catalog/uid/granatum_double.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon