Barkis
Hej!

Planterade ett bigarråträd i höstas och i morse var en älg på det & mumsade i sig ett par grenar.

Hur skall jag göra nu? Skall jag låta trädet stå & sköta sig själv eller skall jag ta fram sekatören & klippa bort skadade grenar?

Har även ett gammalt äppelträd där något, antagligen harar med klätterkunskap, har gnagt på barken. Finns det något bra sätt att "laga" barken eller skall jag även där låta trädet sköta sig självt?

Finns det något bra medel att skydda sig mot dylika angrepp från älg & hare?
Aqvakul
Körsbär ska ju helst inte beskäras nu, utan på sensommaren. Jag hade dock klippt bort det skadade.
Inga "smörjor hjälper" mot gnagskador. Äldre äppelträd brukar klara sådant bra under förutsättning att det inte är gnagt runtom. I så fall får man "bryggympa", vilket kräver viss expertkunskap.
Det finns avskräckande medel att köpa, men effekten är tveksam. Rundlar av kycklingnät försvårar för haren liksom ett rejält nedgrävt stängsel. Älgar får man kanske försöka utfodra med härlig slybark på säkert avstånd från dyrgriparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon