Full version: Väpnarliljor
hallonrosa
Jag har köpt väpnarliljor som jag tänkt ha i blomlåda på balkongen. På förpackningen står mars-maj men då verkar det som att dom ska stå inne? Det står på förpackningen att dom gärna står ute under sommaren. Jag undrar när jag kan plantera dom ute, ungefär vilken temperatur det ska vara, om någon vet? smile.gif

Jag bor i zon II
Dilara
Man brukar förodla dom inomhus, desto tidigare plantering desto tidigare blomning. Ett tips är att ta in blomlådan och plantera inne och ställda vid ett fönster. Om ett par veckor kan du avhärda dem och ha dem ute.
hallonrosa
Jo jag har funderat på det men blomlådan är "gammal" och "smutsig", känner inte för att ta ur jorden för att tvätta, sen hålen i botten... rolleyes.gif Tack för svaret!
hallonrosa
Ingen annan med svar?
Eva 33c
Vill du inte ta in blomlådan, vilket jag kan förstå, så kan du väl planter dem i egna krukor inne nu och sedan plantera ut dem i blomlådan när sommaren är här. Då vinner du en hel del tid skulle jag tro mot att vänta med plantering tills det blir varmt ute.
hallonrosa
Skulle dom klara omplantering, inte för sköra? Vill helst inte heller att dom blommar inomhus, så när bör jag plantera då? Vet inte riktigt hur varmt det ska vara för att dom ska trivas ute.
Eva 33c
Jag har ingen erfarenhet av exakt denna växt. Men om man planterar lökarna/knölarna (hur ser de ut föresten?) en och en i en kruka som inte är alltför stor, så kommer dom nog att bli som"pluggplantor", dvs rötterna väver ihop jordklumpen och håller den samman vid utplantering i blomlådan. Tyvärr har jag ingen aning om utvecklingstid för denna växt. Men nu är det ju bara 4-5 veckor kvar tills frostrisken är över här i zon 5, så jag skulle nog planterar dem genast.
hallonrosa
Lökarna är små och avlånga smile.gif Lite svårt att bestämma krukor, eftersom jag inte har någon aning om hur rötterna utvecklas! Jag får väl testa... planterar nog inne och sätter ut sen.

Tack så mycket för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon