karinhoj
Hej!
Mellan Uppsala och Örsundsbro finns en trädgård med ett par buskar som just nu blommar med ljuslila blommor. Passerade med bil men uppskattar att buskarna var ca 1,5 m höga. De hade ett mycket upprätt växtsätt (eller beskurna så) och blommorna var små och satt längs med hela grenen.

Det var allt jag hann uppfatta men färg, form och storlek tilltalade mig så jag chansar att någon kan tipsa om en liknande buske.


Gossen Ruda
CITAT (karinhoj @ 08-05-2009, 16:40) *
Hej!
Mellan Uppsala och Örsundsbro finns en trädgård med ett par buskar som just nu blommar med ljuslila blommor. Passerade med bil men uppskattar att buskarna var ca 1,5 m höga. De hade ett mycket upprätt växtsätt (eller beskurna så) och blommorna var små och satt längs med hela grenen.

Det var allt jag hann uppfatta men färg, form och storlek tilltalade mig så jag chansar att någon kan tipsa om en liknande buske.


Tibast?
HelenJ
Det kan knappt vara något annat än tibast, Daphne mezereum. Den är inte helt ovanlig i svenska trädgårdar, och växer faktiskt vilt också. Det är en mycket vacker vårblommande växt. Den är dock väldigt gitftig!
karinhoj
Det kan nog stämma. Busken såg lite högre och smalare ut än de bilder jag hittar på internet men jag hann inte titta så noga.

http://image24.webshots.com/25/1/6/84/34910684QEEvoB_fs.jpg

Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon