Jan af Lisö
En av mina grannar på landet har en lönn med en fantastisk ljusröd (eller rödgul, fast mera röd än gul) höstfärg, även näsorna är röda.

Tyvärr hade han köpt huset och vet inte vad det är för sort.

Kan någon här hjälpa ?? Lönnen är vid det laget ca 5 - 7 meter hög och ser ut som "vanlig lönn".

Skulle gärna skaffa en sådan till min egen tomt och ersätta någon av björkarna.
Cilla
Naverlönn kanske? Acer campestre.



Mycket mindre träd eller buske än den vanliga skogslönnen Acer platanoides. Bra för den som vill ha ett mindre träd.

Det finns en mängd lönnar, särskilt om man titar internationellt. Här är några av de kultiverade! http://www.library.utoronto.ca/polyclave/n...eedkey/acer.jpg


Acer shirasawanum 'Aureum'


Acer japonicum 'Aconitifolium'
Ingo
Röda näsor har om jag minns rätt rysk lönn, acer tataricum...om det är den hänger näsorna i små knippor och bladen är lite mindre och smalare än på vanlig lönn.
Hannele
Ja, rysk lönn, Acer tataricum har röda näsor.

Det finns så mycket fina lönnar! Har inte plats för alla...
Acer campestre, naverlönn
Acer circinatum, vinlönn
Acer ginnala, ginnalalönn
Acer heldreichii, balkanlönn
Acer lobelii, italiensk lönn
Acer negundo, asklönn
Acer pseudoplatanus, tysklönn
Acer saccharinum, silverlönn
Acer spicatum, axlönn
Acer tataricum, rysk lönn
Lars
Den ryska lännen tycker inte jag är särskilt lik en "vanlig" lönn.
Blodlönnen Acer platanoides 'Schwedleri' har iallafall röda näsor på våren, vet inte hur det är på hösten, ska kolla upp det. De 'Schwedleri'-lönnar jag har sett har dock inte haft någon uppseendeväckande fin höstfärg...

Lars
Cilla
Det finns iallafall två sorters Acer platanoides 'Schwedleri' - en blodvariant och en annan med gröna blad, röda näsor och bladform lik den vanliga skogslönnen.

För att söka vidare skulle jag titta närmre på näsor, bladform, växtsätt och blom. Lönnar av samma sort får mycket olika höstfärger beroende på var de står, så höstfärgerna säger inte så mycket om vilken sort det är.
Sylvia
Kolla lönnen i min artikel Lönn om den kan vara den, den är en mycket vanlig sort. Om du tittar på båda bilderna på lönnar i artikeln, för det är samma sort, Acer platanoides 'Emerald Queen', så ser du hur olika hörsfärger de kan ha även om de står bredvid varandra och heter likadant. Så det är svårt att veta bara med höstfärgen som utgångspunk vilken sort den är.
Wargen
Passar som vanligt på att lägga in en bild. Tog den igår, det är den stora skogslönnen som står i västra hörnet av tomten. Ett jätteträd. Tyvärr drabbades några av grenarna av någon sjukdom? i somras. Löven blev svarta och skrumpnade och föll av....Hoppas det inte är något allvarligt. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon