Full version: Lutande träd
Liten77
Hej! Jag har en rönn som är ca 4 m högt och kanske 5 år gammalt. Problemet är att trädet lutar (hade gissningsvis stöd för länge), och jag tycker nog att det faktiskt har börjat luta mer och mer. Finns det någon räddning? Är det möjligt att på något sätt räta upp trädet??

MvH

Lena
KURT
Det går nog att gräva upp och stadga upp rakt med ett stöd. Men stödet skall inte sitta kvar alltför länge. Rönnar tål det mesta, se bara till att vattna efteråt, eftersom endel rötter kommer att förloras.
Liten77
Hurra, det låter lovande! Ska jag då gräva runt hela, eller bara på en sida och sen försöka putta den rak?
KURT
Börja med att gräv på en sida, beroende på om den nu har sjunkit på ena sidan eller åkt upp på den andra. men kanske måste du till sist ändå gräva runt om.
Liten77
Tusen tack! Bara en fråga till, hur långt ifrån ska jag gräva? Vet inget om hur rotsystemet ser ut, vill ju inte göra alltför stor skada!
ingrids
Man brukar räkna med att röttern når ungefär lika långt ut som kronan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon