Full version: Kopparspik
Lando
Trodde att jag visste något om träd och trädvård etc. men detta med kopparspik för att ta död på ett träd är något jag aldrig hört om tidigare. Hur går det till? Det låter ju som ett ganska otrevligt vapen som en granne kan ta till om han eller hon ogillar ens träd crying.gif .
Måste spiken placeras på ett strategiskt ställe och måste den sitta i en längre tid?
Vad har kopparen som ger sådana fatala konsekvenser för ett träd??
Azur
Jag vet ingenting om hur man använder spiken eller hur lång tid det tar, men koppar är en mycket giftig tungmetall, och allra känsligast är växter och ryggradslösa djur.
HelenJ
Koppar är giftigt och tar helt enkelt död på trädet. Men att ett enda spik skulle döda ett stort träd är en myt, det behövs faktiskt en hel del.

Ett exempel på hur giftigt koppar är kan man se på den kyrka där man la om koppartaket för några år sedan utan att ytbehandla det. Några år senare var samtliga träd runtomkring döda. Varför? När det regnade fälldes kopparen ut och följde med ner i grundvattnet... (Tyvärr minns jag inte vilken ort det var)
Lando
CITAT (HelenJ @ 16-05-2009, 19:35) *
Ett exempel på hur giftigt koppar är kan man se på den kyrka där man la om koppartaket för några år sedan utan att ytbehandla det. Några år senare var samtliga träd runtomkring döda. Varför? När det regnade fälldes kopparen ut och följde med ner i grundvattnet... (Tyvärr minns jag inte vilken ort det var)


Vad trist med sådana följder av okunnighet...
Tack för att ni är med och upplyser.
evaisa
intressant, är det verkligen sant eller är det en vandringsmyt?
Ralf
Nån dödade planterade träd i sthlms innerstad för att inte missa sin sjöutsikt när träden växte upp. I stammen hittade man inslaget... men jag minns inte om det var kopparspikar eller något annat
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 18-05-2009, 01:58) *
Nån dödade planterade träd i sthlms innerstad för att inte missa sin sjöutsikt när träden växte upp. I stammen hittade man inslaget... men jag minns inte om det var kopparspikar eller något annat


Tror att det var Ecoplugg där. Förmodligen effektivare än kopparspikar. Jag har funderat på att göra lite empiriska studier med kopparspikar, spikar är inköpta redan. rolleyes.gif

Tillägg: Beträffande kopparns giftighet. Sahlgrenska sjukhuset har koppartak. Stuprören är kopplade till ett dagvattenavlopp som mynnar i en bäck som rinner genom Botaniska trädgården. Den bäcken är heldöd.
HelenJ
CITAT (evaisa @ 17-05-2009, 23:40) *
intressant, är det verkligen sant eller är det en vandringsmyt?

Ifall Big Gardener kommer in och läser denna tråd kan han kanske vidareutveckla ämnet - det var han som visade mig bilden under en lektion om just detta.
MariaS
Koppar är ett giftigt ämne, som sprider med hjälp av saven i ett träd, när man just använder kopparspik. Vill man ha ett snabbt resultat, sätter man tätt med spikar runt stamfoten. Fungerar! har testat själv på ask, vilken dock tog ett år på sig att avlida...
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2009, 08:13) *
Tror att det var Ecoplugg där. Förmodligen effektivare än kopparspikar. Jag har funderat på att göra lite empiriska studier med kopparspikar, spikar är inköpta redan. rolleyes.gif

Tillägg: Beträffande kopparns giftighet. Sahlgrenska sjukhuset har koppartak. Stuprören är kopplade till ett dagvattenavlopp som mynnar i en bäck som rinner genom Botaniska trädgården. Den bäcken är heldöd.



Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna delen av parken. Där man går in "bakvägen" från Sahlgrenska?
Vad har du för källa på de här uppgifterna? Vet Botaniska om det?

Nyfiken i en strut (Skruttis) som snart ska till Botaniska.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 19-05-2009, 08:42) *
Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna delen av parken. Där man går in "bakvägen" från Sahlgrenska?
Vad har du för källa på de här uppgifterna? Vet Botaniska om det?

Nyfiken i en strut (Skruttis) som snart ska till Botaniska.


Har tyvärr inte mer uppgifter, läste om det i GP för flera år sen. Namnet Vitsippsdalen figurerar i minnet men om det stämmer vet jag inte.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 08:47) *
Har tyvärr inte mer uppgifter, läste om det i GP för flera år sen. Namnet Vitsippsdalen figurerar i minnet men om det stämmer vet jag inte.



http://209.85.129.132/search?q=cache:JMw6L...=en&ct=clnk
http://www.gnm.se/upload/GNM/PDF/arstryck/2005astacus.pdf
Skruttis
Tack för svaren! thanks.gif
Gossen Ruda
Jag är försiktig med att gräva i minnet för en del saker stämmer inte och har förvanskats med tiden men en del saker stämmer.
GME
CITAT (Skruttis @ 19-05-2009, 08:42) *
Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna delen av parken. Där man går in "bakvägen" från Sahlgrenska?
Vad har du för källa på de här uppgifterna? Vet Botaniska om det?

Nyfiken i en strut (Skruttis) som snart ska till Botaniska.


OT kanske....
Det är nedredelen av vit/blåsipsdalen, bakom husen där de brukar ha svamp identifiering och äppleutsällning på hösten.
Jo Botaniska vet om detta, som sagt det vart skriverier om detta i GP för några år sedan, det syns väldigt tydligt vart dagvatten avloppet mynnar ut, bäcken e helt steril ned ströms, nu vart det dock 2-3 år sedan jag vart där i den delen senast.

Att obehandlad koppar får användas som konstruktions material är för mig en gåta blink.gif

KURT
CITAT (GME @ 20-05-2009, 17:18) *
OT kanske....
Det är nedredelen av vit/blåsipsdalen, bakom husen där de brukar ha svamp identifiering och äppleutsällning på hösten.
Jo Botaniska vet om detta, som sagt det vart skriverier om detta i GP för några år sedan, det syns väldigt tydligt vart dagvatten avloppet mynnar ut, bäcken e helt steril ned ströms, nu vart det dock 2-3 år sedan jag vart där i den delen senast.

Att obehandlad koppar får användas som konstruktions material är för mig en gåta blink.gif


Vad jag vet så finns det inte och har aldrig funnits någon "behandlad" koppar? Med tiden ärgar den ju, om oxiderna då är så stabila så att det blir mindre läckage då vet jag inte?

Om någon orkar läsa:

http://miljobarometern.stockholm.se/conten...s_koppartak.pdf
GME
Ja tätnar gör ju den i och för sig efter hand som oxidlagret växer men nu har vi väder och vind m.m som sköljer av ytan kontinuerligt så man kommer juh aldrig till ett stopp tyvärr

kan nämna att man använder kopparkuponger vid korrisions prov för att få en referens till åldring o.s.v man mäter helt enkelt avverkningen av materailet och jämför detta med resultat man fått tidigare ifrån diverse miljöer. Det finns alltså lite här och var världen över provplatser där man placerat ut diverse material för att se hur de åldras under olika förutsättningar smile.gif

Nu med luft föroreningar i form av kväveoxider, svaveloxid och marknära ozon m.m. går det rätt fort åt kopparn jämfört med för 100 årsedan, man erhåller förutom oxider också sulfater, här på väst kusten har vi juh saltvatten och där med får vi också klorid föreningar.

Sammanfattningsvis kan man väll påstå med gott samvete att det blir lite för mycket koppar i kretsloppet för att det ska vara hälsosamt i längden, lite måste vi ha dock smile.gif
Skruttis
CITAT (GME @ 20-05-2009, 17:18) *
OT kanske....
Det är nedredelen av vit/blåsipsdalen, bakom husen där de brukar ha svamp identifiering och äppleutsällning på hösten.
Jo Botaniska vet om detta, som sagt det vart skriverier om detta i GP för några år sedan, det syns väldigt tydligt vart dagvatten avloppet mynnar ut, bäcken e helt steril ned ströms, nu vart det dock 2-3 år sedan jag vart där i den delen senast.

Att obehandlad koppar får användas som konstruktions material är för mig en gåta blink.gif



Tackar! Det vet jag var det är.
Jag bor en bit ifrån Göteborg så min egen information från GP och liknande är väldigt liten.

Väldigt tråkigt att det blir så här men det är i a f bra att man är medveten om att det är ett problem.
Lando

thanks.gif
Tack för alla svar!
Och kul att det startas lite diskussion om detta.

Nu har jag ett par följdfrågor.

*Finns det andra metaller man skall vara försiktig med om man nu vill slå spikar i ett träd (och inte vill att trädet skall ta skada)?

*Varför vill man "avliva" ett träd med kopparspik eller ekoplugg när man bara kan hugga det direkt?

Trädkram!
Azur
CITAT (Lando @ 25-05-2009, 13:31) *
*Finns det andra metaller man skall vara försiktig med om man nu vill slå spikar i ett träd (och inte vill att trädet skall ta skada)?

Ingen som det är nån större risk att man har i en spik. Fast spikar skadar förstås alltid trädet, och kan skada utrustning när trädet så småningom ska sågas ned.
CITAT
*Varför vill man "avliva" ett träd med kopparspik eller ekoplugg när man bara kan hugga det direkt?

För att många träd skjuter hundratals rotskott i åratals om man bara kapar dem, så istället dödar man hela trädet, inklusive roten.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 25-05-2009, 13:45) *
För att många träd skjuter hundratals rotskott i åratals om man bara kapar dem, så istället dödar man hela trädet, inklusive roten.


Just därför men pga kopparns giftighet är det väl ingen metod att rekommendera, särskilt som det finns bättre alternativ. Jämfört med koppar så är Ecoplug med Glyfosat rena miljömetoden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon