Full version: Dagens blommbild 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Meriona
Va? Som ser så små ut? Jag som just köpt nya glasögon, jag vill reklamera! sos.gif sos.gif ranting.gif
Irene_L
Dom är inte så små. Dom ser bara små ut eftersom fokus är på dahlian.....tror jag.
Biggan_
Milda Matilda! w00t.gif Här är ju rena smörgåsbordet uppdukat!
Har ju inte varit inne här på länge så här har jag mycket att studera. Jag får kolla här sedan när jag kommer från jobbet.
skogstroll
Här är bild på min clematis Summer Snow. Liten men naggande god smile.gif

[attachment=40445:P8150002.JPG]


renate
Ni är flitiga med att lägger in vackra bilder här,kul att titta på.Här kommer några från mig.
[attachment=40472:2009_08_...__Large_.JPG] Regndroppar på bambublad
[attachment=40473:2009_08_...__Large_.JPG] Dalia'Mistery Day'
[attachment=40474:2009_08_...__Large_.JPG] Pompomdalior
[attachment=40475:2009_08_...__Large_.JPG] Altanfönster med pelargoner
Gillan
Urläckra bilder som ni visar upp bravo.gif . Jättevackra baldverk Kajsa!

Idag bjuder jag på Martornet ( ljuvligt blå färg ) som blivit omväxt ohmy.gif av Blågullet som jag sådde från Stennies busfrö i våras, samt Dahlior från Margits busfrö.

[attachment=40516:Blommor_..._Bl_gull.jpg]

[attachment=40517:Blommor_...8_Dahlia.jpg] [attachment=40518:Blommor_...3_Dahlia.jpg]

[attachment=40519:Blommor_...7_Dahlia.jpg]

CITAT (Christina i Småland @ 13-08-2009, 22:13) *
Gillan!
Jag kallade stormhatten för klätterstormhatt. Den rätta benämningen är nog slingerstormhett, på latin Aconitum hemsleyanum, och visst slingrar den sig uppför trådar eller spaljeer. Det är inte alltid det hinner bli frön på den, men du kan få om det blir några.



Ja tack, mer än gärna om du hinner få frö yes.gif thanks.gif

Hade viss gett Martornet fel namn blush.gif
Monarda
CITAT (skogstroll @ 15-08-2009, 13:06) *
Här är bild på min clematis Summer Snow. Liten men naggande god smile.gif

[attachment=40445:P8150002.JPG]


Alla har vi varit små och oskyldiga, men akta dig skogstroll en vacker dag när du kliver ut möter dig denna syn. giggle.gif giggle.gif giggle.gif

[attachment=40545:P7101239a.jpg]
Irene_L
Igår gjorde jag ett nytt blomsterarrangemang i den djupa glasskålen. I botten har jag oasis. Då är det lätt att sticka in de olika blommorna:
[attachment=40606:blomsterarr.jpg]
Här har jag tagit små rosa rosor, fuchsia, rosenvial, blå veronika, stormhatt och röd ros.
Myosotis
bravo.gif Ja just det! Hade tänkt att sno idén och sen glömde jag bort det!
Biggan_
CITAT (Gillan @ 16-08-2009, 07:26) *
Urläckra bilder som ni visar upp bravo.gif . Jättevackra baldverk Kajsa!

Idag bjuder jag på Havtornet ( ljuvligt blå färg ) som blivit omväxt ohmy.gif av Blågullet som jag sådde från Stennies busfrö i våras, samt Dahlior från Margits busfrö.

[attachment=40516:Blommor_..._Bl_gull.jpg]

[attachment=40517:Blommor_...8_Dahlia.jpg] [attachment=40518:Blommor_...3_Dahlia.jpg]

[attachment=40519:Blommor_...7_Dahlia.jpg]




Ja tack, mer än gärna om du hinner få frö yes.gif thanks.gif


Men du Gillan, inte är väl det där havtorn! Jag skulle gissa på att det är martorn!
Havtorn får gyllene bär som det går att koka sylt och gelé på.

CITAT (Irene_L @ 16-08-2009, 19:25) *
Igår gjorde jag ett nytt blomsterarrangemang i den djupa glasskålen. I botten har jag oasis. Då är det lätt att sticka in de olika blommorna:
[attachment=40606:blomsterarr.jpg]
Här har jag tagit små rosa rosor, fuchsia, rosenvial, blå veronika, stormhatt och röd ros.

Men jesses vilket läckert arrangemang! Rena konstverket Irene! bravo.gif
Gillan
CITAT (Irene_L @ 16-08-2009, 19:25) *
Igår gjorde jag ett nytt blomsterarrangemang i den djupa glasskålen. I botten har jag oasis. Då är det lätt att sticka in de olika blommorna:
[attachment=40606:blomsterarr.jpg]
Här har jag tagit små rosa rosor, fuchsia, rosenvial, blå veronika, stormhatt och röd ros.



Heeelt underbart Irene wub.gif

CITAT (Biggan_ @ 17-08-2009, 00:55) *
Men du Gillan, inte är väl det där havtorn! Jag skulle gissa på att det är martorn!
Havtorn får gyllene bär som det går att koka sylt och gelé på.



rotfl.gif , Jaaa, självklart att det är Martorn och naturligtvis har jag skrivit fel på alla andra bilder också och sen har det fortsatt av bara farten trots att jag visste slap.gif . Tack för rättningen Biggan tummenupp.gif
Irene_L
thanks.gif Biggan, Gillan och Myosotis!

Det är härligt att ha en massa blommor i trädgården som man kan plocka och göra buketter och arrangemang. Använder man lite oasis i botten på skålen blir det såååå lätt att göra fina "blomstertårtor".
Chamomille
Här kommer en bild av min miniros jag köpte i våras. Blomman är drygt 1 dm i diameter och plantan är ca 1 meter hög biggrin.gif

[attachment=40629:Miniros.jpg]
Meriona
MINI- ros? laugh.gif Härlig färg!
Grönberg

Blommande Kronärtskocka


Rudbeckia

Meriona
Oj vilka läckra bilder, Grönberg! Jag trodde bild 2 var en stickeluva först, innan jag scrollade ner och såg kronbladen...
Chamomille
CITAT (Meriona @ 17-08-2009, 15:17) *
MINI- ros? laugh.gif Härlig färg!

Ja, mini... Den är otroligt vacker, hoppas den överlever vintern smile.gif
Här kommer en bild på en avbruten blomma från min Zinnia.

[attachment=40662:Zinnia.jpg]

Bedårande tycker jag. Ser nästan konstgjord ut smile.gif
Biggan_
CITAT (Grönberg @ 17-08-2009, 19:59) *

Blommande Kronärtskocka


Rudbeckia


Oj så fina bilder!

CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 11:46) *
Här kommer en bild av min miniros jag köpte i våras. Blomman är drygt 1 dm i diameter och plantan är ca 1 meter hög biggrin.gif

[attachment=40629:Miniros.jpg]


Den var vacker! Men vad har du gött den med eftersom den är så stor, när det är en miniros?
Biggan_
Lite bilder på min Yucca.

[attachment=40709:IMG_2233_a.jpg] [attachment=40710:IMG_2236_b.jpg]

[attachment=40711:IMG_2238_c.jpg] [attachment=40712:IMG_2237_d.jpg]
Chamomille
Yucca?? Blommar den så vackert? Oj... smile.gif

Rosen planterade jag i en stor träbalja, sen har jag gett den en näve hönsgödsel då och då smile.gif . Ja, det är helt otroligt va den har växt. Den till och med doftar en liten aning... Funderar på att köpa några till för nu är de billiga yes.gif
Bengalow
Hos oss har alltid Passionsblomman åkt ut efter blomning, men i år har det blivit annorlunda, för den har satt frukt!! Det hade vi inte en aaaaning om, att den kunde göra!! Tre stycken, på en växt som vi fick i maj....



Och palmliljan, Yuccan som blommar så fint, Biggan!! Vi hade också 12 stänglar som "blommade", men det var så kraftiga lusangrepp, att dom såg rent svarta ut....
tepa
Hej

Kan inte låta bli att visa denna vackra Lilja, som blommar så vackert.

Hälsn Tepa
Irene_L
Åhh jag älskar liljor!! wub.gif
Dagens bild från mig blir också på liljor:
[attachment=40781:liljor.jpg]
Monarda
Stockrosen som jag sådde tidigt i våras har nu börjat blomma.

[attachment=40785:P8200523a.jpg]
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 18-08-2009, 23:53) *
Lite bilder på min Yucca.

[attachment=40709:IMG_2233_a.jpg] [attachment=40710:IMG_2236_b.jpg]

[attachment=40711:IMG_2238_c.jpg] [attachment=40712:IMG_2237_d.jpg]


Jiiseees Biggan! Är det verkligen möjligt att en Yucca kan ge en sån blomsterprakt! Fantastiskt tycker jag wub.gif

Själv tänker jag bjuda på " Criinum Powelli" idag
[attachment=40793:Blommor_...owelli_2.jpg]
Gillan
CITAT (Chamomille @ 17-08-2009, 11:46) *
Här kommer en bild av min miniros jag köpte i våras. Blomman är drygt 1 dm i diameter och plantan är ca 1 meter hög biggrin.gif

[attachment=40629:Miniros.jpg]



Fantastisk "miniros" Chamomille! Jag håller med om att de tydligen beter sig som de vill de "där" minirosorna. Själv köpte jag en Vit miniros i början av Juni och den fick vid sin "andra" blomning denna färgen blink.gif ......................
[attachment=40802:Blommor_...010_ODLA.jpg]
Gillan
Idag bjuder jag på en bukett av några av de blomster och kryddor som ff blommar här:

[attachment=40831:Blommor_...03__ODLA.jpg]
tepa
Hej

Oj oj oj, Gillan, DEN var vacker !

Hälsn Tepa
Biggan_
CITAT (Bengalow @ 19-08-2009, 14:42) *
Hos oss har alltid Passionsblomman åkt ut efter blomning, men i år har det blivit annorlunda, för den har satt frukt!! Det hade vi inte en aaaaning om, att den kunde göra!! Tre stycken, på en växt som vi fick i maj....



Och palmliljan, Yuccan som blommar så fint, Biggan!! Vi hade också 12 stänglar som "blommade", men det var så kraftiga lusangrepp, att dom såg rent svarta ut....


Tråkigt med din yucca! Man längtar ju så länge på blommor, trist när det blir så. Så fin bild på passionsfrukten med "korkskruvslockar"!

CITAT (Gillan @ 21-08-2009, 14:41) *
Fantastisk "miniros" Chamomille! Jag håller med om att de tydligen beter sig som de vill de "där" minirosorna. Själv köpte jag en Vit miniros i början av Juni och den fick vid sin "andra" blomning denna färgen blink.gif ......................
[attachment=40802:Blommor_...010_ODLA.jpg]



Men den färgen var ju också fin Gillan! Ombyte förnöjer, heter det ju!
Biggan_
CITAT (Gillan @ 22-08-2009, 10:45) *
Idag bjuder jag på en bukett av några av de blomster och kryddor som ff blommar här:

[attachment=40831:Blommor_...03__ODLA.jpg]


thanks.gif så hjärtligt Gillan, vilken fin höstbukett du har fått ihop!
Biggan_
Ljuvligt med alla vackra liljebilder! Synd att man inte känner doften!
Jag får väl gå ut och sniffa på mina egna! shy.gif
Fast dom är så gott som överblommade nu.
Är det bara jag som tycker att allt har blommat tidigare i år? ....eller är det bara jag som inte hänger med?
Chamomille
CITAT (Gillan @ 21-08-2009, 14:41) *
Fantastisk "miniros" Chamomille! Jag håller med om att de tydligen beter sig som de vill de "där" minirosorna. Själv köpte jag en Vit miniros i början av Juni och den fick vid sin "andra" blomning denna färgen blink.gif ......................
[attachment=40802:Blommor_...010_ODLA.jpg]

wink.gif
MariaS
CITAT (Biggan_ @ 22-08-2009, 20:41) *
Ljuvligt med alla vackra liljebilder! Synd att man inte känner doften!
Jag får väl gå ut och sniffa på mina egna! shy.gif
Fast dom är så gott som överblommade nu.
Är det bara jag som tycker att allt har blommat tidigare i år? ....eller är det bara jag som inte hänger med?

Nja, eller snarare senare... Inte blommar de som de ska i alla fall!
Fera
Tomat som räkte både till Lunch och middag
Chamomille
Oj då! Är det en biffis?
Fera
Det blir inte blommor utan frukt och grönt
Irene_L
Härlig bukett Gillan! Visst är det underbart att ha en massa blommor i trädgården så man kan göra fina buketter! tummenupp.gif

Mums så mycket gott du visar Fera! bravo.gif

Framför altanen blommar det så fint hos mig! Den limegröna tobaken har blommat lääänge...en underbar blomma!
[attachment=40868:blommor.jpg]
Myosotis
[attachment=40889:blau.jpg]
blomkronan
Min blommande ängel
[attachment=40892:DSC02710.JPG]

Bogavilla
[attachment=40893:DSC02693.JPG]

Blommorna på denna Fuchsia är 10 cm långa...
[attachment=40895:DSC02686.JPG]
DragonLady
Åh vilken självlysande underbar blå färg Mysotis.. älskar blå blommor wub.gif
Här kommer några dagens från mig..
[attachment=40923:Clematis23_8.jpg]
Clematis
[attachment=40924:Leander23_8.jpg]
Leander
[attachment=40925:Peach23_8.jpg]
Persika
Fny
rosor...

H.C. Andersen.jpg


rosarium uetersen har nya knoppar.jpg

Monarda
Nu sjunger rosorna på sista versen men lejongapen håller nog igång ett tag till.

[attachment=40949:P8230569a.jpg]
Meriona
Himmel vilka fina bilder ni tar allihop! wub.gif Det känns som om jag gratisåker på er, jag som inte har egen trädgård.... blush.gif
lislena
[attachment=40980:VARGGAP.JPG] Varggap


[attachment=40979:T_RNROSA_KJORTEL.JPG] Törnrosa kjortel
Red Top
Var ute i morse och tog lite bilder på några av mina Flitiga Lisor.










Dito Verde
Oj, nu blev jag osäker på namnet. Solbrud ?
[attachment=40985:IMG_5007___Kopia.JPG]

Dahlia från frö som jag tog i en park i Odense
[attachment=40986:IMG_4990___Kopia.JPG]
tepa
Hej

Solbrud måste jag ha, om den är perenn, alltså. Här lite från Tepas trädgård. Bilderna tagna idag.

Hälsn Tepa

Wilmer
Är det samma dahlia som jag har Tepa? Eller är det en dahlia? Denna köpte jag från Odla i våras, de har alla varit läckra, det som överlevde sniglarnas framfart alltså..


dahlia med namn.jpg

Irene_L
CITAT (tepa @ 25-08-2009, 19:49) *
Hej

Solbrud måste jag ha, om den är perenn, alltså. Här lite från Tepas trädgård. Bilderna tagna idag.

Hälsn Tepa


Vad är det för vacker rosa blomma...den tredje bilden ( den till vänster i andra raden)

............................
Äsch...bilderna kom inte med...kolla Tepas inlägg ovan.
Wilmer
Jadu Irene, det är en sådan där "måste jag ha" blomma ser du väl naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon