Full version: Katter
therese.kvist
Finns det nån växt som inte tilltalar katter som jag kan sätta i rabatten så se inte är där o gräver o gör sina behov?

Detta problem är ganska irriterande då jag gjort nya rabatter och grannens ursäkta vidriga katter sitter
i min trädgård, inkl barnens sandlåda som jag nu fått ta bort.
sjusorterskaka
Har du försökt prata lite snällt med grannen om katterna? Hade mina katter förstört för grannarna hade jag skämts ögonen ur mig (en av anledningarna till att jag inte låter dem springa ute utan uppsikt).
Sandlådan hade du kunnat täcka över så att inte katterna går där när den inte används, men det är ju lite svårare med rabatterna.
Det finns en hel del tips här på forumet om du söker lite. Vissa mer humana är andra. wink.gif
renate
Ha vattenslangen berett när katterna är på din tomt,spruta på dem det tycker de inte om,efter några gånger kommer de inte mer(förhopningasvis)Det är inte så enkelt att håller sina katter på tomten,jag har själv 3 katter som går ute.
AnneMysan
Jag har samma problem med katter i rabbatten. På våren får man gräva ner krokuslökarna igen, som katterna krafsat upp, och inte är det kul att se var dom gjort sina behov heller. Nu har jag börjat vattna med vitlök, på kvällarna. Lagt ett par krossade vitlökar i nät, som får ligga och dra i vattenkannan. Och det verkar som det hjälper. När jag ser spåren av katt, så kommer jag ihåg att jag glömde vattna igår *L*
Jag har själv katt, innekatt, som bara går ut när jag är ute, kanske 10 meter utanför dörren, och alltid under uppsikt.
therese.kvist
CITAT (renate @ 19-05-2009, 19:48) *
Ha vattenslangen berett när katterna är på din tomt,spruta på dem det tycker de inte om,efter några gånger kommer de inte mer(förhopningasvis)Det är inte så enkelt att håller sina katter på tomten,jag har själv 3 katter som går ute.


Problemet är att jag inte ser när dom är där!!!
De verkar smyga dit när jag är borta!!!!
BalkongeniBua
Prova Get-off.
Jag löste upp det i ljummet vatten (tar ett tag innan det löser sig), sedan var det bara
ner i sprayflaskan, och spraya balkongräcket, det funkade också bra att ha dörren till
trappuppgången öppen över natten om man sprayade utanför.
WillyW
CITAT (sjusorterskaka @ 19-05-2009, 17:56) *
Har du försökt prata lite snällt med grannen om katterna? Hade mina katter förstört för grannarna hade jag skämts ögonen ur mig (en av anledningarna till att jag inte låter dem springa ute utan uppsikt).
Sandlådan hade du kunnat täcka över så att inte katterna går där när den inte används, men det är ju lite svårare med rabatterna.
Det finns en hel del tips här på forumet om du söker lite. Vissa mer humana är andra. wink.gif

Ja om man har katter som går ute så borde man förstå att "skämma ögonen ur sig" är meningslöst. Vi har tre katter som går ut och in som de vill. Vi har gjort vårt bästa genom att lägga en stor hög sand i en avskild hörna av trädgården där de tycker om att uträtta sina behov. Men att helt förhindra att de gör det någon annanstans är ju faktiskt omöjligt.

Jag har pratat med alla grannar och berättat hur många möss katterna kommer med från deras trädgårdar och fick då höra "VA?! är det därför vi inte har möss längre?!" Bara på andra sidan gatan från våra grannar har folk stora problem med möss berättade två av grannarna.

Det hela utvecklades till att "småsura" grannar vi brukade höra "ssssshhha" på katterna nu säger "ksss ksss kom då, aaaw vad fin du är" smile.gif
Meriona
jag håller nog med WillyW, katter är gjorda för att vara ute, man får försöka hålla dem borta med diverse medel. Vi stack även ner blompinnar på de ställen de brukade vilja använda som toalett, de ville visst inte ha pinnar i rumpan, så de gick till nästa granne istället... giggle.gif
sjusorterskaka
CITAT (WillyW @ 20-05-2009, 09:54) *
Ja om man har katter som går ute så borde man förstå att "skämma ögonen ur sig" är meningslöst.


Jag tror det är många som inte har en aning om hur mycket "hyss" katterna hittar på i andras trädgårdar eftersom de alltid är så snälla och skötsamma på eget revir.
Jag tycker det är oerhört respektlöst mot grannarna att låta katterna springa lösa ute om grannarna får lida för det. Som djurägare har man trots allt fullt ansvar för vad djuret hittar på. Med andra ord är det likvärdigt med att du själv sätter dig och skiter och krafsar i grannens rabatt.

Bor man på landet med långt till grannar och trafik är det ju en sak. Men i ett tätbebyggt område bör man precis som med hundar hålla katterna inne, i rastgårdar eller i sele. Både för djurets och grannarnas skull. Jag förundras fortfarande över att det inte är lagstadgat.
WillyW
CITAT (sjusorterskaka @ 20-05-2009, 14:44) *
Jag tror det är många som inte har en aning om hur mycket "hyss" katterna hittar på i andras trädgårdar eftersom de alltid är så snälla och skötsamma på eget revir.
Jag tycker det är oerhört respektlöst mot grannarna att låta katterna springa lösa ute om grannarna får lida för det. Som djurägare har man trots allt fullt ansvar för vad djuret hittar på. Med andra ord är det likvärdigt med att du själv sätter dig och skiter och krafsar i grannens rabatt.

Bor man på landet med långt till grannar och trafik är det ju en sak. Men i ett tätbebyggt område bör man precis som med hundar hålla katterna inne, i rastgårdar eller i sele. Både för djurets och grannarnas skull. Jag förundras fortfarande över att det inte är lagstadgat.

Alltså läste du hela mitt inlägg eller!?
Läs det igen annars!
Plus vi bor på "landet" men har grannar i alla fall som vi respekterar!
GME
Jag har också katter och bor på landet med grannar dock var av en också har katt.

Den grannen som inte har katt har överenseende med en och annan gratis gödsling i ut byte mot mus fritt wink.gif


Jag har full förståelse för att det i bostdasgetton blir problem med många katter då de går i sandlåder m.m och där utgöra en santitär oangelägenhet.

Nå det finns som sagt en del tipps att tillgå att mota bort katter från rabbater.
De gillar torr lättgrävdsand med plats för att få ner rumpen wink.gif
Pinnar kan man ju peta ned så att det inte blir utrymme för rumpen, dock behövs ingen spets upp ! vad är syftet med detta igentilgen ?
Att sätta pinnar med spetsen upp kan skada både djur och den som petar ned dem vid senare tillfälle, helt onödigt !

Citrus skal som smulats och prids ut, vattna ! blöt sand=inget kul, (vitlöks vatten hm.. mina katter gillar vitlök laugh.gif men de kanske inte är besläktade med vamyrer wink.gif )

Sen finns det i handel en rad usch och fy medel

Sen kan man vara lite listig och skapa en liten hörna där man tillåter katten en liten sand hög, kanske lite kattmynta wink.gif

Skulle det nu vara så att ni bor i område med förmycket katter, prata med kommunen de brukar bestämma vad som gäller inom planlagt område bl.a tillåter de på sina håll inte ved eldning så varför skulle de inte kunna ta beslut om husdjur ?

Kan ju också vara så att en del av dem är "vild katter" som ingen rår över och dom kan kommunen skuta av.
ängsvädd
Att prata med grannen är ett första steg. Ett konstruktivt samtal där ni gemensamt försöker komma på en lösning. Jag tror på att grannen ska göra sin egen tomt attraktiv för kattbajsande. Som någon föreslog: sandhögar på några ställen. Att även hålla kattsandslådan inomhus ren är ett sätt att få dem välja att gå på lådan.

Barnens sandlåda kan nätas in exvis.
orginalplankan
Katter vill nästan alltid vara ute, det är naturligt och deras revir är inte anpassade efter staket. Är ni säkra på att det är katter som river upp lökarna? Låter som något annat. Att de skiter i rabatten är ju bara bra framförallt om de kissar rikligt efteråt. De täcker över efter sina besök men ha handskarna på i värsta fall!
Finns en del snälla knep för att lära katten att skita på en annan plats men att spruta vatten kan i värsta fall leda till att katten blir överkörd om den springer ut i gatan. Be snällt grannen försöka ordna en attraktiv sandig plats för katten.
ljusarve
När mina barn var små och hade sandlåda strödde jag ut ett par påsar bikarbonat i sanden, katterna gillar inte den lukten och gör sina behov någon annanstans. Efter mycket regn fick man fylla på med mer.
Köp några påsar och ge till grannen med sandlåda. Vi människor känner inte någon lukt, vet inte om eller hur det påverkar växter.

Mina katter ställer inte till några problem i rabatterna, förutom då jag planterade en kattmynta - efter två veckor var plantan död, jorden nertrampad och det såg ut som jag planterat marktäckande päls.

Annars är ju vatten bästa skrämseln. Blomspruta med mustycket inställt på vass stråle räcker ganska långt och "schschar" man samtidigt som man sprutar så tar det bara några gånger innan katten lärt sig att ljudet betyder att få läskigt vatten på sig, så det räcker med ljudet sen för att den ska flytta på sig.

smuleborg
CITAT (GME @ 20-05-2009, 18:19) *
Jag har också katter och bor på landet med grannar dock var av en också har katt. Den grannen som inte har katt har överenseende med en och annan gratis gödsling i ut byte mot mus fritt wink.gif


Kattbajs och kattkiss tål inte vi, så det är förkastligt i trädgårdslandet. Och i koncentrerad form i rabatter.
smuleborg
CITAT (GME @ 20-05-2009, 18:19) *
Sen finns det i handel en rad usch och fy medel

Kan ju också vara så att en del av dem är "vild katter" som ingen rår över och dom kan kommunen skuta av.


Och vem ska betala "usch-och-fy-medlet", du eller dina grannar?

Skjuta av katter: Så stor kattälskare är du.

Vi har två katter, varav den ena ställer till det för oss i rabatter. Vi har inga grannar.
WillyW
När vi steg upp i morse låg nattens fångst snyggt uppradad en sork och en näbbmus utanför sovrummet. Jag föreslog hustrun att vi skulle lägga dem i frysen för framtida eventuella konflikter med grannarna så vi kan visa vilket "hundgöra" våra katter gör. Om de säger något tänk att kunna gå in och hämta 5 kg skadedjur och fråga om de vill ha tillbaka dem! smile.gif

Tyvärr höll hon inte med... thumbdown.gif
Gunilla T
Kattägare är jag och inga grannar har jag som kan klaga och desutom har jag en stor trädgård. Tycker inte katterna är något problem i trädgården - lite krafs i rabatten är väl inte hela världen - och sandlådor kan man numera köpa med lock om man inte vill ha kattbajs i sandlådan.
andersen
Jag tycker att man skall ta kontakt med kommunen vid problem med katter,där var jag bor har vi på senare år så stora problem, att kommunen i år ställer ut fällor, ang som en del säjer att man skall näta i sandlådor mm vem skall betala för det?
smuleborg
Grillpinnar i sick sack i känsliga och för oss särkilt värdefulla rabatter eller partier av rabatter, håller vår Pip borta från att gräva just där. Fiberduk en tid efter sådd över trädgårdslandet, det hade vi haft ändå. Det är inte lika kul att krafsa i våt jord... o.s.v. o.s.v.

Hemlösa katter är en tragisk historia (för katten), som förmodligen i mångt och mycket bottnar i att utekatter hålls okastrerade och den, i mina ögon, barbariska synen att se katten som en sommarkatt.
Glad_amatör2
Nej, det är inte trevligt med kattbajs/kiss i rabatterna. Jag har själv fyra katter, men bor på landet med grannarna på lite avstånd. För en del år sedan när jag hade flyttat till en radhuslägenhet upptäckte jag att någons katt använde min rabatt som toa. Inte så trevligt, särskilt som mina egna två katter då var innekatter.
Jag sprayade med ättiksvatten i blomlandet.
Efter ett par dagar märkte jag att det inte varit någon i landet, så det fungerade bra.

Sen kan det väl inte vara någon större kostnad att fixa nåt till sandlådan. Det borde väl kunna lösas.

Katter är väldigt trevliga husdjur! Jag älskar verkligen mina, men jag var lite sur på dom när jag skulle börja fixa i växthuset nu i vår. Jag lyckades göra sönder glaset i nederdelen på dörren i höstas, så det har varit öppet där i vinter och katterna hade givetvis upptäckt det fanns en mysig "vintertoalett" under tak rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon