Full version: Föryngra brudspirea?
Hasse_h
Har tänkt att föryngra en häck av brudspirea som felaktigt formklippts fyrkantig under många år och numera blommar ytterst sparsamt. Den är tät i ytterkanterna men gles nertill. Vad bör man tänka på? Hur mycket bör jag klippa bort och hur långt ner ska man klippa? Kan man göra en sådan föryngringsbeskärning närsomhelst på året? Det spelar ingen roll om blomning uteblir nåt år, bara det blir bra på sikt.

mvh
Hasse
Anma
Jag har klippt ner brudspirea lite hur som och den har klarat det galant.
För två år sedan satte jag en ny nere i slänten på stugan, i maj förra året kom de och fällde träd på tomten och körde då över den stackars busken med stora traktorn så inga blad och bara stumpar blev kvar. Den tog sig hjälpligt förra sommaren och nu är det fullt med nya 20 cm skott som kommer från marken.

En tålig buske den där.
Aqvakul
Jag har föryngringsbeskärt en Spirea arguta mitt i sommaren, därför att det var "då eller aldrig - läge". Den är nu, fyra år senare, hur fin som helst. Bästa tiden är annars på vårvintern, innan den börjar grönska. Då har den samlat maximal kraft. Den bör skäras ner till 10-15 cm. Eventuellt kan man lämna något ettårsskott per planta som "saftdragare". Men är häcken väl etablerad så behövs det knappast. Passa på att rensa runt plantorna och jordförbättra gärna med kompost eller kogödsel.
GunnellF
Det funkar jättebra att göra som Aquakul skriver! tummenupp.gif Häcken växer upp fort och blir jättefin. Att skära ner helt sådär kan man göra med några års mellanrum, när man tycker att spirean börjar se alltför risig ut. Brudspirean passar inte att klippa som häck, vilket görs lite här och var tyvärr. Det blir bara häxkvastar i skottspetsarna och dåligt med blomning. Det är en buske som man ska klippa ur gamla och torra kvistar på, från marknivå eller klippa ner helt och hållet nån dm ovan jord.
ranchn
"Lånar tråden lite"
Jag har klippt ned ena vår Brudspirea, men lämnat cirka 45cm. Har jag varit för feg med att beskära?
Bifogar Före-och-Efter bilder.

Före beskärning.


Efter beskärning
Hasse_h
Tackar för svar. Då är det bara att plocka fram grensaxen och ge sig på buskarna när andan skulle falla på då.

/Hasse
HelenJ
CITAT (ranchn @ 20-05-2009, 10:57) *
"Lånar tråden lite"
Jag har klippt ned ena vår Brudspirea, men lämnat cirka 45cm. Har jag varit för feg med att beskära?
Bifogar Före-och-Efter bilder.

Före beskärning.


Efter beskärning

Ja, du var för feg. De nya skotten kommer att komma där du stannade på 45 cm höjd, dvs den blir gles där under. Bättre att gå ner så nära marken man vågar, ca 10-20 cm. Man vill ju att den ska bli tät ända nerifrån.
Bassam
Tack för frågan

Fegisar kan inte göra någonting.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon