IngridAnna
Har just fått en leverans pelargonsticklingar från odla.nu, det är tre hängpelargonsticklingar av sorten Okka, och tre änglapelargonsticklingar.
Jag hade tänkt att jag kunde plantera ut dem i balkonglådan/krukorna på balkongen direkt, men det kanske inte går? I instruktionen står det ju att man ska plantera dem en och en i krukor, förutom hängpelargonerna som ska sättas "3-6 st i lämpliga amplar". Men hur stor ska den ampeln vara i så fall, om man nu ska sätta tre sticklingar i samma? Och så står det att krukorna ska placeras i 18-20 grader och undvika direkt solljus. Låter inte riktigt som jag kan sätta dem direkt på balkongen då.....

Så, är det någon som har tips på hur jag går tillväga på bästa sätt? yes.gif
Vill gärna plantera ut och göra i ordning på balkongen så fort som möjligt!

Tack på förhand!
Red Top
Att du inte ska sätta dem i direkt sol beror på att de är uppvuxna i växthusmiljö och alltså inte avhärdade.

Det du bör göra snarast är att sätta dem i lagom stora krukor, 8-12cm. När de vuxit till sig lite och du långsamt vant dem vid utemiljön, sätter du dem i balkonglådan.

Förslaget att sätta tre i en ampel, bottnar nog i att sticklingarna under första året inte blir så stora. Jag köpte förra året tre sticklingar av hängpelargon från odla. Satte dem i en ampel som är c:a 25 cm i diameter. Det blev lagom. Om du tänker sätta dem i balkonglåda, behöver du ju inte bry dig om deras förslag.

Om du vill sätta dem direkt i balkonglådan, går det säkert oxå bra. Bara du har möjlighet att skydda lådan från direkt sol och ev nattfrost. T ex ställa den i skugga och ta in den på natten.

Lycka till!
IngridAnna
Tack för svar!

Ska genast plantera sticklingarna i småkrukor nu. Men hur länge måste jag vänja dem innan jag kan låta dem stå i sol?
Red Top
När de fått ordentligt med rötter i krukan och du märker att de börjar växa kan du låta dem vara i solen ngr timmar per dag och sedan ganska snart sätta dem i balkonglådan.
Bassam
Tack för frågan
Jag tycker inte sätta de direkt i solen på grund att de kan inte ta tillräcklig vatten nerifrån.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon