Full version: Prins Gustavs öga
annapanna78
Har fått några frön av denna sort som jag försått och som nu kommit upp. Ska just skola om. Men jag vet inte vad det är för blomma. Hur ser de ut och ska jag ha dem i kruka el friland/rabatt? Tacksam för beskrivning och/eller bild.
EKLO
Prins Gustavs öga blir en låg planta (kanske 15-20 cm hög) med fantastiskt blå, ljusblå blommor med vitt öga. Väldigt fina! Jag brukar ha dem som kantväxt till något av mina grönsaksland, då bildar de en ganska kompakt kant om man sätter varje planta med kanske 10 cm mellanrum. Gillar sol, annars ganska anspråkslösa tror jag. Bild finns nog i Impectas frökatalog och hemsida, för det är där jag köpt mina frön.
annapanna78
Tack så jättemkt för din goda beskrivning! Tittade in den sidan men hittade dem inte men jag förstår på ett ung efter din beskrivning.
Berith
Om du söker på Nemophila menziesii (tex hos Impecta) eller googlar på Prins Gustafs öga så hittar du bilder. smile.gif
annapanna78
Å va bra, nu har jag sett den!!! Den var söt å nästan lik linblomman. Tacl alla!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon