Zebrafisk
Finns det något bra sätt att få bättre reda på vilken zon man bor i? Bor i Landvetter och tycker det är omöjligt på zonkartor jag hittat att avgöra vart vi hör. Vad spelar mer roll än orten? Finns annat som höjer eller sänker zonen? Vatten höjer har jag för mig och jag antar att skyddat läge också kan göra det, eller? Kan man läsa på om detta någon stans - eller är det egentligen så himla noga?
GunnellF
Zonidelningen har med medeltemperaturen över året att göra: ju högre zon dessto kallare klimat. Men som du säjer kan man påverka härdigheten nån enstaka zon med läge och även jordmån. Havslägen kan höja zonen ett snäpp genom att vattnet håller värmen i omgivningarna framåt hösten. Skyddade och soliga lägen mot t ex berg kan också göra läget gynnsammare och en mer sandig jordmån gör att marken inte fryser till lika hårt som i en mer kompakt jord.

Det kan vara svårt att exakt veta vad som funkar innan man har provat. Men att t ex få en växt som är härdig till zon II, att överleva i zon V är rätt omöjligt! Så visst är det viss noggrannhet i det här...
lavendelgården
Håller med Gunnel om det mesta- Tänk på att rötterna ska ha det bra - stora gropar, bra med näring och du ska se att mer än du tror klarar sig bra. Blåregn som jag hade i zon 5 kanske kan visa att zonindelningen inte är så viktig.
Åsa
Piccante
Landvetter borde väl ligga någonstans mellan zon II-IV beroende på om man bor nere vid sjön (Rådasjön?) där det borde vara gynnsammare läge eller om man bor uppe på höjderna mot Härryda där det säkert är zon IV. Har för mig att Peter Korn sa att hans trädgård i Eskilsby har zon IV? Tätorter är ju även varmare än landsbygd så det spelar också roll hur tätt husen ligger.
HelenJ
CITAT (Markus_H @ 22-05-2009, 23:08) *
Landvetter borde väl ligga någonstans mellan zon II-IV beroende på om man bor nere vid sjön (Rådasjön?) där det borde vara gynnsammare läge eller om man bor uppe på höjderna mot Härryda där det säkert är zon IV. Har för mig att Peter Korn sa att hans trädgård i Eskilsby har zon IV? Tätorter är ju även varmare än landsbygd så det spelar också roll hur tätt husen ligger.


Ja, Peter Korn bor i zon IV. Där odlar han bland annat Araucaria araucana, brödgran, som annars bara ska funka i zon I! Så det där med zoner ska man absolut inte stirra sig blind på.
GunnellF
CITAT (HelenJ @ 23-05-2009, 10:06) *
Ja, Peter Korn bor i zon IV. Där odlar han bland annat Araucaria araucana, brödgran, som annars bara ska funka i zon I! Så det där med zoner ska man absolut inte stirra sig blind på.



Men som regel måste man ju ändå säja att zonindelningarna gäller, sen kan man med kunskap få växter att överleva i högre zoner än vad som är angett. Det är ju alltid en chansning att plantera en växt där den inte garanterat är härdig.
Zebrafisk
CITAT (lavendelgården @ 22-05-2009, 23:01) *
Håller med Gunnel om det mesta- Tänk på att rötterna ska ha det bra - stora gropar, bra med näring och du ska se att mer än du tror klarar sig bra. Blåregn som jag hade i zon 5 kanske kan visa att zonindelningen inte är så viktig.
Åsa


Blåregn som är så vackert. Trodde jag inte ens var idé att fundera över. Hur bar du dig åt?
Zebrafisk
Tack för era kloka svar. Trädgården som ni nämner är det den som är omskriven i en del trädgårdstidningar eller? Öppen för besök va? Får ta oss dit snart. Visste inte att den låg så nära. Antar att vi bor i zon IV då, i och med att vi bor upp på höjden.
HelenJ
CITAT (Zebrafisk @ 23-05-2009, 21:30) *
Tack för era kloka svar. Trädgården som ni nämner är det den som är omskriven i en del trädgårdstidningar eller? Öppen för besök va? Får ta oss dit snart. Visste inte att den låg så nära. Antar att vi bor i zon IV då, i och med att vi bor upp på höjden.

Peter Korns Trädgård

Han har öppet onsdag - söndag, fri entré men tar gärna emot bidrag.

Det är en upplevelse att gå där, dels pga av växterna, men också för att man måste imponeras av att han har byggt upp allting och bland annat flyttat stora mängder stenblock mm - för hand!
Huggorm
Det hade varit intressant med en snabbguide till hur man får reda på vilken zon en plats har. En lista med tecken att titta efter och pricka av, och sedan har man fått en zonangivelse. Men jag antar att det är mer eller mindre omöjligt att åstadkomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon