Full version: Pelargonia zonale
Också Ofelia
Vet att släktet heter pelargonium egentligen men på de flesta håll i världen säger man pelargonia och här hemma är numera pelargon vanligast (men för några år sen hörde man pelargonia här hemma också). Vilken är bakgrunden till de olika namnen tro?

Någon som vet? Vad säger ni ?

Många grossister säger pelargonia idag också men finns det nåt rätt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inget som heter pelargonia (låter som en påhittad korsning mellan pelargon och begonia). Jag har haft mailkontakt med företag som ex. ICA som efter min uppmaning kollat upp namnet på botaniska trädgården och de har sedan bekräftat för mig att växten heter pelargon och inte pelargonia och att de ska sluta kalla växten för pelargonia men det har de lovat i flera år nu så jag tror de kommer köra med påhittade namn i fortsättningen också.
Red Top
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-05-2009, 13:16) *
Det finns inget som heter pelargonia (låter som en påhittad korsning mellan pelargon och begonia). Jag har haft mailkontakt med företag som ex. ICA som efter min uppmaning kollat upp namnet på botaniska trädgården och de har sedan bekräftat för mig att växten heter pelargon och inte pelargonia och att de ska sluta kalla växten för pelargonia men det har de lovat i flera år nu så jag tror de kommer köra med påhittade namn i fortsättningen också.


Tack snälla Åsa!
Jag får ofta bassning när jag säger pelargon. Men nu vet jag att jag säger rätt! smile.gif
Också Ofelia
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-05-2009, 13:16) *
Det finns inget som heter pelargonia (låter som en påhittad korsning mellan pelargon och begonia). Jag har haft mailkontakt med företag som ex. ICA som efter min uppmaning kollat upp namnet på botaniska trädgården och de har sedan bekräftat för mig att växten heter pelargon och inte pelargonia och att de ska sluta kalla växten för pelargonia men det har de lovat i flera år nu så jag tror de kommer köra med påhittade namn i fortsättningen också.


Jag kan hålla med dig men undrar om inte ordet pelargon är svenskt och pelargonia sägs i engelsktalande och andra länder? Pelargonium är ju det rätta namnet men både pelargon och pelargonia är "påhittade" namn. Roade mig med att googla och pelargonia förekom oftast på de utländska sidorna.

Det konstiga är att många grossister (som säljer till bland annat Ica) och odlare säger pelargonia och inte pelargonium som ju borde vara mest korrekt.

Till exempel St; Paulia är ju inte det rätta namnet på den blomman och på sina håll säger man Princessblomma vilket den ju inte heller heter "på riktigt". Vilket är mest rätt då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon