malin72
här uppe i stockholm på hötorget så har dom varje dag marknad...när dom ska stänga så slänger dom i stort sätt saker på en giggle.gif
i dag passade jag på att göra lite vad jag tycker var fynd!!
det blev 2 st lewisior 10 kr st, 2 st hängpetunior 10 kr st, ! frilands kiwi självfertil, 1 frilandsvindruva (okänd) men ska klara ner mot 20-....dom gav jag 70 kr för men dom var ju ganska stora och fina tummenupp.gif
på vägen hem köpte jag ett plastväxthus.....jag har ju aldrig haft sånt förr och nu ställde jag in saker som stog inne samt det nyköpta.....dom köpta är ju avhärdade dagtid men ej natt!!
Jag skulle behöva flera växthus men det är en annan femma giggle.gif
men om jag nu då låter allt stå där ute och lägger fiberduk runt om...blir det bra tro?? När kan jag plantera ut det ny köpta tror ni????

vår99alla.JPG



vår98kiwivindruva.JPG


vår97lewisia2.JPG


vår96lewisia1.JPG



vår93växthus1.JPG


vår94växthus2.JPG

blomkronan
Grattis till fynden tummenupp.gif och växthuset... smile.gif

Nu har jag ju inte svaren på dina frågor men... jag tänkte på att du har ju en så fin plats att bygga växthus på mot garageväggen, du som har en så byggkunnig sambo wink.gif sök efter några begagnade fönster smile.gif

Föresten så behöver hans chili få komma hem... biggrin.gif
malin72
CITAT (blomkronan @ 24-05-2009, 00:32) *
, du som har en så byggkunnig sambo wink.gif sök efter några begagnade fönster smile.gif ......sant giggle.gif

Föresten så behöver hans chili få komma hem... biggrin.gif...jasså tar dom plats naughty.gif jo men det ska vi väl kunna fixa till tummenupp.gif

RibesRubusVitis
Nog ser det ut som om du fick tre stycken vinrankor i samma kruka – i så fall var det ett väldigt bra pris. Då borde du omgående dela upp dem i tre djupare krukor för det är nu som också rötterna börjar växa ut och snart blir det ett elände att skilja dem åt utan att slita av de känsliga rottrådarna.
Är det bara frostfritt i Stockholm, så är inte nätterna problemet utan det starka solskenet och möjligen också vinden som gör att bladen avdunstar mer vatten än vad de späda rötterna klarar av att suga upp. Börjar bladen vitna är det bara att ställa in krukorna i skuggan igen.
Maggan H
Jösses Malin, vilka fynd du gjorde! Tur(?) att man inte bor i Stockholm.... Alla växter ser jättefina ut! Tror också på att de ska vara ute om det är möjligt även nattetid, men håll koll på tempen! Jag har planterat ut det mesta av mina växter men jag bor ju lite söderöver.... Och den finaste skönheten behövde du inte köpa, hon fanns ju hemma hela tiden! Jättesöt tjej!
Tirres
Åh vilket fint växthus. Var köpte du det, och vad gav du? Precis ett sånt som jag vill ha. Måste ta en sväng förbi Hötorget nästa lördag, visste inte att de sålde utplanteringsplantor där....
diva&hero
Jag köpte mitt på Ö&B, billigt var det också! Ca 150 kr har jag för mig. Fanns även ett större som inte heller var dyrt,men jag kommer inte ihåg exakt pris. (300-400:- kanske..)
Lady Hamilton
Grattis Malin! Lewisian den kan du plantera ut på direkten övriga plantor är jag lite mer osäker på Men som sagt var det är nog inte temperaturen som är faran utan solen o vinden
malin72
CITAT (Tirres @ 24-05-2009, 22:09) *
Åh vilket fint växthus. Var köpte du det, och vad gav du? Precis ett sånt som jag vill ha. Måste ta en sväng förbi Hötorget nästa lördag, visste inte att de sålde utplanteringsplantor där....


jag köpte det på biltema för sambon skulle ändå dit!! Men jag tror att det är nästan samma sak som finns på jula, rusta, Ö&B och andra ställen!! Jag ska köpa 1 eller 2 till tummenupp.gif och visst ska du svänga förbi hötorget...jag tänkte gå dit och kolla runt en dag och bestämma vad jag sen runt stängning ska springa efter giggle.gif

CITAT (RibesRubusVitis @ 24-05-2009, 00:51) *
Nog ser det ut som om du fick tre stycken vinrankor i samma kruka – i så fall var det ett väldigt bra pris. Då borde du omgående dela upp dem i tre djupare krukor för det är nu som också rötterna börjar


jag ska faktiskt kolla det idag när jag ska skola om ute!!! Det vore ju kul om det var 3 tummenupp.gif

CITAT (Maggan H @ 24-05-2009, 12:26) *
Och den finaste skönheten behövde du inte köpa, hon fanns ju hemma hela tiden! Jättesöt tjej!


visst är hon söt wub.gif hon är inte min, hon tillhör ett par nära vänner på området men hon vill gärna hjälpa till giggle.gif som tack gick hon stolt hem med 3 minipenseér av coconut hon såg så rolig ut när hon gick hem...hel stolt giggle.gif

CITAT (Lady Hamilton @ 24-05-2009, 22:27) *
Grattis Malin! Lewisian den kan du plantera ut på direkten övriga plantor är jag lite mer osäker på Men som sagt var det är nog inte temperaturen som är faran utan solen o vinden


tack tack!!! jo jag ska nog sätta ut lewisiorna i mitt lilla stenparti idag....och ja dom andra ska jag skydda mot solen och blåsten, även om dom stått ute dagtid innan så är det ju inte lika gassande sol där!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon