Snöflinga

Skall plantera en tujahäck "Brabant" och undrar nu:
1. Hur djupt skall jag gräva diket ?
2. I vilken slags jord trivs tujan i ?
3. Skall den ha någon speciell gödsel och när ?
4. Något annat jag bör tänka på ...

Väldigt tacksam för tips och goda råd smiley_small_hug.gif
Snöflinga

OK .... ingen vet ... bara att leta vidare på svar ... finns ju trädg.böcker ... kanske ute med thuja dunno.gif
diva&hero
Det säkraste är ju att kolla med en expert.
Men så här gjorde vi. Grävde ett dike 50 cm djupt och 50 cm brett. Fyllde på med jord (inte den billigaste utan den med lite gödning i). Planterade tujorna lika djupt som dom stod i krukan. Sen gäller det att vattna innan i gropen och efteråt. Tujor gillar inte torka! Jag pratade med en på Plantagen och fick bra hjälp.
Lycka till!
Snöflinga


thanks.gif
diva&hero
Har ett par bilder på diket och den färdiga häcken.
Jobbigt om man gräver för hand, men så här efteråt så är det värt det iaf. Blir sån skillnad, har ju planterat två häckar i år och den jag har framför parkeringen är helt rätt där! Har blivit mer ombonat på nått sätt.
Jag gillar tujorna mer nu än när jag köpte dom, tänkte att det skulle bli okej men det blev ju kanon!
Hoppas du blir lika nöjd! tummenupp.gif
Glömde säga att jag har planterat dom på 50 cm mellanrum.Ser okej ut,ska nog inte vara mer mellanrum för att det ska bli tätt och se bra ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon