jazzvän
Hej.
Jag underar vem som måste vara bra försäkrad om oturen är framme.
Jag vill fälla tre stora träd vid tomtgränsen. Faller de fel så kan de skada människor och egendom. Om jag ber någon fälla dessa träd och något går snett, vad händer då juridiskt? Är det någon som vet? Gäller min hemförsäkring eller är den hjälpsamme trädfällaren ensam ansvarig och således beroende av att själv vara bra försäkrad?
Tacksam för synpunkter.
Jazzvän
Ingrid på Västkusten
Fäller Du själv med god vän - kolla upp Ditt försäkringsskydd innan, det är ju på Din mark och med Ditt medgivande fällandet sker.


Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är någon som fäller träden som inte har dokumenterad utbildning för trädfällning så är det nog osäkert om hemförsäkringen gäller. Hör med ditt försäkringsbolag det kanske skiljer från bolag till bolag.
KURT
Jag tror att din hemförsäkring gäller om du skulle fälla på grannens hus! Men om du eller trädfällaren skulle fälla på ditt eget hus så gäller nog inte hemförsäkringen. Så man bör anlita någon som har en försäkring för yrkesarbete. Men du bör ju naturligtvis kontrollera med försäkringsbolaget.
Bettson
Kolla noggrannt med ditt försäkringsbolag. Förmodligen gäller ingen försäkring alls.
Yrkesfällare kan ha en specialförsäkring för sånt här. Kommer inte ihåg yrkesbeteckningen på trädvårdarna. Inga vanliga skogshuggare alltså.

Om de kan brukar de klättra upp i toppen avverka kvistar och grenar. Sedan fälla stammen i sektioner för att inte göra skada på omgivningen.

Det är alltså inte som vanlig fällning i skog.
Almdalen
Vi anlitade PEAB som fällde vårt stora träd, de är försäkrade och ersätter allt som de skadar. biggrin.gif
Maggan H
Du kan även höra med brandförsvaret i kommunen om de vill fälla som övningsobjekt.

MVH Margareta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon