Full version: Identifiering
lisa_klump
Hoppas att någon kan hjälpa mig med dessa växter. Är det bara en massa ogräs eller kan någon av växterna bli en fin blomma?

Växt 1:
[attachment=35619:Bild_1.jpg][attachment=35620:1.jpg]

Växt 2:
[attachment=35625:Bild_2.jpg][attachment=35626:2.jpg]


Växt 3:
[attachment=35621:Bild_3.jpg]

Växt 4:
[attachment=35622:Bild_4.jpg][attachment=35623:4.jpg]

Växt 5:
[attachment=35627:Bild_5.jpg] [attachment=35630:IMAG2188.jpg]

Växt 6 (tror att det är smörblomma kanske?):
[attachment=35628:bild_6.jpg]

Växt 7:
[attachment=35629:bild_7.jpg]

Hoppas att bilderna är okej, jag är inte så duktig med kameran, men försöker gärna på nytt om det behövs. Tack på förhand till er som orkar gissa! smiley_small_hug.gif

Blomstertanten
Växt 6 ser helt klart ut som revande smörblomma ! Alltså ett ogräs !

Växt 7 är Penningblad (Lysimachia nummularia) och den skulle i alla fall jag räkna som ogräs(Men ett rätt dekorativt ogräs). Den sprider sig ganska bra och väver in sig bland andra växter , men verkar inte som om den kväver andra större växter i alla fall.
Anders zon 1
Hmmm, inte så bra kvalitet på bilderna så det är inte helt lätt att se vad det kan vara.
Håller med Blomstertanten om bild 6 och 7. Möjligen skulle bild 7 kunna vara majveronika men den ser lite för stor ut för det så jag gissar också på penningblad, men är som sagt inte säker (bilden är för suddig).
Nr 4 är i alla fall någon sorts dunört (= ogräs).
Nr 5 tycker jag ser ut som harkål (= ogräs), men är inte 100% säker.
Nr 1 är jag osäker på (finns ganska många växter som ser ut ungefär så där i det stadiet), kanske bäst att låte det växa och se vad det blir?
Nr 2 skulle kanske kunna vara en liten planta av myskmalva, men jag är inte säker.
Ingela i Segersberg
Växt 3 tycker jag ser ut som svalört.
lisa_klump
Tack för era svar! Har letat bilder på de växter ni föreslått och det verkar stämma bra!
Växt 1 har jag själv kommit på, då jag såg en drakblomma på ett plantage med likadana blad. Och det stämmer att jag sått kinesisk drakblomma, bara inte just där...
Börjar förstå poängen med att inte så på friland : )
Tackar för hjälpen rose.gif
StinaR
Växt nr 1 ser för mig ut exakt som knölklocka (ogräs) som jag också har hos mig.
Växt nr 2 ser ut som en vild nejlikrot (ogräs).
Åsa E
Växt 3 ser ut som vintergröna, det är en fin marktäckare med blåa blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon