Therese3z
Jahapp, då har jag blivit lycklig - om än något villrådig och okunnig - ägare till ett antal nya växter som jag ska försöka få att överleva!
Jag bor i zon 4 (nästan på gränsen till 5) i Borlänge och har ambitionen att få några relativt zonkänsliga växter (tex ett björnbär som är klassat som zon 3 och en persika som faktiskt ska klara zon 4) att överleva ändå. Och nu när jag går runt och tittar efter vilka platser som kan vara lämpliga för plantering så har jag börjat fundera på vad som är allra viktigast när jag väljer plats.
Är full sol och mycket god avrinning (sydsluttning med lerjord, det blir mycket hett/torrt, men kan blåsa lite ibland, dock inte ovanligt mycket) att föredra framför tex ett mer skyddat läge bredvid en vägg där solen inte lyser förrän efter ca 12? Vilken är den absolut viktigaste faktorn att tänka på och försöka prioritera?
Alexander-VG-zon3
det bästa att tänka på tycker jag är vindskyddat och jorden.

både björnbär och persika växer bra i halvskugga med dragning åt sydhållet. men direkt söderläge är inte nödvändigt. utan dessa två växter får också hög tillväxt och bra med frukt i halvskugga som är varmt och vindskyddat i rättjord.

GunnellF
Skyddat läge och genomsläpplig jord är ett par faktorer för bättre villkor, även att det finns vatten omkring dvs sjö, hav, älv osv... Vattnet håller temperaturen uppe lite längre inpå hösten och sänker på så vis medeltemperaturen över året, vilket är det som zonindelningarna bygger på dvs årsmedeltemperatur. Kan ge exempel på Alnö utanför Sundsvall: där kan man räkna med minst zon 3 i vissa lägen medan Sundsvall ligger i zon 4.

Genomsläpplig jord betyder att den inte fryser lika hårt som en lerjord vilket innebär att växterna kan börja dra vatten tidigare på våren plus att rötterna inte fryser till lika hårt som i lerjord. En del frysskador beror ju på frystorka.

Skyddat läge innebär att det inte blir kallt lika länge under året, precis som med vatten kan man säja fast av olika anledningar.

Det kan vara svårt att exakt veta om växter anpassade för längre zon klarar en högre zon eller inte, man får nog ofta prova sig fram. Testa nåt billigt först kanske i de lägen du funderar på om det här skulle fungera?
Aqvakul
Murar och stora stenar skapar också bättre villkor. De skapar både lä och magasinerar värme.
HelenJ
Sten hjälper liksom vatten också till att hålla värmen. Det kan vara en stor sten, en mur, en vägg eller liknande. Det är stor skillnad om man planterar en växt på syd- eller norrsidan om en sten, kanske motsvarande en hel zon. Men som de övriga säger också jag att lä och dränering är det viktigaste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon