Annielie
Jag har funderat vad det är för pinne min karl hade med sig hem från en mässa i Norge. Man ska tydligen bara sätta ner pinnen i jorden och sedan ska det snabbt bli ett 4 m högt träd. Jag skulle bara vilja se hur det trädet kommer att se ut som vuxet. En stam bred som ett lillfinger, 4 m högt och 7 blad.

Någon trädkunnig som vet vad detta är för pinne?
Någon sa att det kunde vara någon form av Salix. Vilken tror ni isof?

TPFH

Vad kan detta vara?
Piccante
gissar på någon salix om de ska gro så lätt och växa snabbt.
GunnellF
Håller med Markus H - Salix av nåt slag. Men ni får väl stoppa ner den i jorden och se vad som händer...
Annielie
Tack för svaren! Men jag skulle gärna vilja veta mer specifikt vilken salix det kan vara, om man nu kan se det vill säga. Jag frågade karln om vad det var för företag dom fick dessa pinnar av och det var tydligen ett danskt företag som gör bullerplank. Någon det klarnar för?
Gossen Ruda
Kan vara nån poppel också.
Huggorm
Jag gissar på korgvide, alltså det som oftast används som energiskog
Red Top
Här kommer en gissning till: knäckepil, Salix fragilis L.. En pil som är vanlig vid vatten i städer som prydnadsträd. Den sprids genom att man tar en bit av en gren och sticker ner den i marken. Vi har mest hanträd i Sverige, därför används den metoden.
Knäckepil
GunnellF
CITAT (Annielie @ 31-05-2009, 23:38) *
Tack för svaren! Men jag skulle gärna vilja veta mer specifikt vilken salix det kan vara, om man nu kan se det vill säga. Jag frågade karln om vad det var för företag dom fick dessa pinnar av och det var tydligen ett danskt företag som gör bullerplank. Någon det klarnar för?



Det är helt omöjligt att exakt säja vilken Salix (?) det kan vara bara av att se på bilden. Enda sättet är att endera fråga därifrån grenbitern kommer, eller att plantera den och se vad det blir. Om ni inte vill plantera direkt i jord på tomten pga att ni är osäkra på om det är nåt ni vill behålla, kan ni ju sätta den i en kruka istället, tills ni ser vad det är.
Red Top
Pinnen kanske kommer härifrån. smile.gif Bullerplank
Huggorm
Anledningen till att jag tror det är korgvide är att dom håller sig relativt låga. Många andra sorters pil blir fruktansvärt stora och höga. Dom blir lätt lite klumpiga som bullerplank.
Annielie
Tack snälla ni för alla bra svar! Det var företaget som någon hade länkat till här som hade varit på mässan och delat ut pinnarna. Nu återstår det bara att lista ut vad det är för pil men jag får maila dom!

Att sätta den i en kruka var ju en superbra idé! Det ska jag göra nu och plantera den till hösten då vi ska så gräsmatta! Vad sätter man den i för jord och hur ofta ska man vattna?
Huggorm
Mycket vatten vill den ha, särskilt nu när den skall utveckla rötter och löv från pinnen
GunnellF
CITAT (Huggorm @ 01-06-2009, 16:01) *
Mycket vatten vill den ha, särskilt nu när den skall utveckla rötter och löv från pinnen



Dra gärna en plastpåse men några små lufthål, över krukan också tills den har börjat få liv... tummenupp.gif
Huggorm
Man kanske dessutom skall tillägga att den bör planteras snart, den lever inte hur länge som helst i det här sommarvädret innan den torkar ihjäl
Annielie
Okej, stor eller liten kruka? Sätter man den i en innerkruka eller direkt i ytterkrukan?
Chamomille
CITAT (Annielie @ 01-06-2009, 19:39) *
Okej, stor eller liten kruka? Sätter man den i en innerkruka eller direkt i ytterkrukan?

Nämen. Ner med den i jord nu. Den dör annars, om den inte redan har gjort det. Sätt den i en kruka med fat och plastpåse över och vattna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon