Micke E
Och jag skämdes i vintras när jag var tvungen att köpa en burk....
Så hur torkar man örter på bästa sätt?
I ugn, lufttorka, tja har ni gjort det tipsa mig.
Tackar på förhand /Micke
GunnellF
Jag brukar torka nässlor bl a och då gör jag det i skåpet ovanpå kylen, där det blir varmt. Funkar bra!
Red Top
När du tänker torka oreganon/kungsmyntan, ska du skörda strax innan blommorna öppnar sig. Häng kvistarna upp och ner i lösa buketter på en mörk, torr och luftig plats. Det går oxå att frysa in de färska bladen.

Den bästa oreganon att torka är grekisk oregano. Den har kraftigare smak och behåller smaken bättre när man torkar det.
noora
Jag brukar lägga kryddorna utspritt på tidningar på ett bord. Efter ett par dagar när de har torkat lite repar jag av bladen från stjälkarna och fortsätter att torka bladen tills de är helt torra. Jag tycker att de torkar fortare om man repar av bladen från stjälkarna.

Varmt och torrt väder är bra för torkningen. Örterna ska vara skyddade från solljus medan de torkar. Det är inte värt besväret att torka i ugn eller svamptork tycker jag, örterna bränns alldeles för lätt även om man kör på låg temperatur.
Micke E
CITAT (noora @ 01-06-2009, 11:44) *
Jag brukar lägga kryddorna utspritt på tidningar på ett bord. Efter ett par dagar när de har torkat lite repar jag av bladen från stjälkarna och fortsätter att torka bladen tills de är helt torra. Jag tycker att de torkar fortare om man repar av bladen från stjälkarna.

Varmt och torrt väder är bra för torkningen. Örterna ska vara skyddade från solljus medan de torkar. Det är inte värt besväret att torka i ugn eller svamptork tycker jag, örterna bränns alldeles för lätt även om man kör på låg temperatur.

Tack för tipsen!! Skall genast testa dem!!
Bra site detta!!!!

CITAT (Red Top @ 01-06-2009, 10:12) *
När du tänker torka oreganon/kungsmyntan, ska du skörda strax innan blommorna öppnar sig. Häng kvistarna upp och ner i lösa buketter på en mörk, torr och luftig plats. Det går oxå att frysa in de färska bladen.

Den bästa oreganon att torka är grekisk oregano. Den har kraftigare smak och behåller smaken bättre när man torkar det.

Den jag har är hygglig i smak och doft. Det är en planta jag fick av grannen. Använder den färsk även blommorna på pasta rätter, piffar upp utseendet..
Sedan att jag får skölja bort katthår.. Det är en annan sak, hon älskar att ligga i skuggan av oreganon wink.gif
Helst falla som en död ko ovanpå allt.....
Tack för tipset!

CITAT (GunnellF @ 01-06-2009, 08:59) *
Jag brukar torka nässlor bl a och då gör jag det i skåpet ovanpå kylen, där det blir varmt. Funkar bra!


Har glömt blommorna i en vas över vintern och de blir som eterneller samt behåller färgen!
Skall plocka mer av oreganoblommorna i år!!
Tack för tipset!!
Micke E
CITAT (Red Top @ 01-06-2009, 10:12) *
När du tänker torka oreganon/kungsmyntan, ska du skörda strax innan blommorna öppnar sig. Häng kvistarna upp och ner i lösa buketter på en mörk, torr och luftig plats. Det går oxå att frysa in de färska bladen.

Den bästa oreganon att torka är grekisk oregano. Den har kraftigare smak och behåller smaken bättre när man torkar det.


Första kvistarna hänger på tork nu!
Skall ta in och frysa in när de börjar blomma.
Det är en hit att ha blommorna som topping på en pastarätt!!
Damerna blir impade naughty.gif
Piccante
jag har försökt att torka hängande kvistar inne, tyvärr pga hög luftfuktighet på sommaren så blev de bara sega och inte helt nedtorkade. Kändes som om det blev en potentiell mögelhärd iställlet. Jag torkade oregano i ugnen häromdagen på ganska låg temp 50-70C och det blev bra.
stefanity
Om man ska använda eller torka det efter att blommorna slått ut ska man bara ta bladen då ?
Jag fick först idag reda på att det var Kungsmynta (Oregano) så det har liksom inte blivit skördat innan.
Joche
CITAT (stefanity @ 12-07-2009, 22:46) *
Om man ska använda eller torka det efter att blommorna slått ut ska man bara ta bladen då ?
Jag fick först idag reda på att det var Kungsmynta (Oregano) så det har liksom inte blivit skördat innan.


Det undrar jag med. Vår oreganobuske är ymnig och står i blom. Hur konserverar man detta på bästa sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon