Pius
Jag tror att det är en cypress jag fick med i julgruppen. Jag planterade om den i en vanlig lerkruka efter jul- och nyårshelgerna, sedan stod den i växthuset under vintern och du har jag ställt ut krukan i trädgården.

Men kan jag inte plantera ut den i nån rabatt?

Jag är zon 1:are, kalkhaltig lerjord.

Pius
Erland
Är det en äkta cypress rör det sig nog om Cupressus macrocarpa. Jag har själv provat en gul form av denna art på friland och den dog första vintern. Bor också i zon I. Om du provar så bör du nog skydda den ordentligt de första vintrarna då den säkerligen blir härdigare när den blir större.
Åsa, mälardalen zon 2
Även ädelcypressen Elwoodii hittas i julgrupper under namnet jul en, den brukar vara mörkgrön medans den där icke så härdiga cypressen ofta är mer åt det gulgröna hållet och luktar lite citronaktigt. Elwoodii är härdig till runt zon 3-4.
Pius
Min är gulgrön.

Kanske bäst att låta den stå kvar i krukan och ställa in den i växthuset över vintern tillsammans med olivträd, kamelian osv.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon