Full version: Beskära tujahäck nu
Thé
Vi har en riktigt stor tujahäck som vi skulle ha klippt i april, men vi hann knappt tänka på det ens på grund av olika omständigheter. Nu börjar den se rejält rufsig ut, och den är redan alldeles för bred, så vi känner att vi verkligen borde klippa in den så långt det går och den fortfarande är grön.

Vi vet att man ska beskära i april eller under JAS-perioden, men vi vet inte varför.

Vad händer om vi beskär nu?
Thé
Ingen som vet?
Bassam

Tack för frågan

NEJ vi vet att du kan beskära dom nu.

Obs: det är bra att vänta till risk frost försvann.

H: Bassam
Lilla Sibirien
Hej
Jag har klippte mina smaragd tujor senaste helg, om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte, det återstår att se. Tujorna hade blivit lite för höga så jag toppade dem och den ena klippte jag även in på sidorna. Den klippning jag utförde var ganska liten, dvs ingen rejäl beskärning. Jag tror mina tujor klarar den beskärningen, då det fortfarande är mycket fukt i marken.
Men vad en radikal beskärning vill betyda nu det vet jag inte, om det inte är så att just maj och juni oftast är väldigt torra månader med lite nederbörd. Det skulle jag kunna tänka mig har stor betydelse för återhämtningen.
Hoppas att det är någon annan som kan ge ett bra svar.
Thé
Ja, så kanske det kan vara, att det regnar lite. Å andra sidan tycker jag att JAS, juli, augusti, september, känns lika torrt, i varje fall den första månaden. Juli känns som högsäsong för mig, men det är det kanske inte?

Hoppas fortfarande på bra förklaring av någon kunnig smile.gif
GunnellF
CITAT (Thé @ 03-06-2009, 18:21) *
Ja, så kanske det kan vara, att det regnar lite. Å andra sidan tycker jag att JAS, juli, augusti, september, känns lika torrt, i varje fall den första månaden. Juli känns som högsäsong för mig, men det är det kanske inte?

Hoppas fortfarande på bra förklaring av någon kunnig smile.gif



Skillnade på JAS-perioden och nu, är att under JAS har tillväxten avstannat - nu är det full fart så att säja! tummenupp.gif
Thé
Okej, tack! Jag blir bara mer och mer lärd smile.gif Ska man alltså dra slutsatsen att växterna inte klarar av beskärning under full tillväxt?
HelenJ
CITAT (Thé @ 04-06-2009, 09:16) *
Okej, tack! Jag blir bara mer och mer lärd smile.gif Ska man alltså dra slutsatsen att växterna inte klarar av beskärning under full tillväxt?

Ja, du har helt rätt. Perioden april - juni bör man undvika att beskära i stort sett samtliga träd och buskar just för att de är under maximal tillväxt. All deras kraft behövs till tillväxten och de har svårare för att valla över och "läka" sår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon