Red Top
Ett par bilder på vår spanska körvel. Bakom ett av våra hus växer den vilt. Pampigt när den blommar. När den blommat klart, slår vi ner den och får på så sätt en andra blomning.


Spansk körvel.jpg


Sp körvel 2.jpg

Ålgryte
Verkligen fina buskar! tummenupp.gif Klipper du ner dem helt nu i juni? När blommar den då igen?
De doftar också jättegott. Använder du kryddan till ngt speciellt?
Platinum
Maffigt
Aqvakul
Pampigt! wub.gif
kasam
Häftigt!!!

Jag är också nyfiken: Använder du kryddan till något?
Red Top
Visst är den häftig. Ett ovanligt trevligt "ogräs", som fyller försommarluften med sin underbara lakritsdoft.

Vi brukar slå ner den innan fröna mognat och då får vi oftast en ny blomning i augusti.

Jag brukar använda den unga fräscha körveln i t ex soppor och grytor. Den finns ju att tillgå innan persiljan kommit så långt. Alla uppskattar inte den lätta anissmaken, men jag tycker den är frisk. Det går utmärkt att ha den i sallad oxå, om man gillar smaken. Den går ju oxå bra att torka, men jag tycker den förlorar mycket smak då.
Eva 33c
Jag är också en stor fan av spansk körvel. Man kan äta fröna också, så länge som de är gröna. Smakar som "kungen av Danmark". smile.gif
noora
Vad härligt smile.gif
mojan
Jag har också en, jag brukar nypa lite i den när jag passerar. Älskar lakrits! wub.gif
Har aldrig vetat (brytt mig) vad jag ska ha den till, men jag kanske skulle pröva något enligt ovan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon