Full version: Myror i äppelträdet
Lelin
Hej!

Varför är det myror i vårt äppelträd? Är det dumt att de är där, ska jag försöka bli av med dem? I så fall hur? Det är ett ganska nysatt äppelträd...
Fru DC
Troligen har du fått bladlöss i trädet som myrorna är uppe och "mjölkar". Kolla på undersidan av de yngsta bladen och i topparna om det inte sitter bladlöss där.
April
Hur blir man lättast och på bästa sätt av med blaflössen?

Vi har fått i ett träd som vi plantera förra året och i ett träd som är kanske 8 år.
KURT
Är det myror där, så måste du först bli av med myrboet, annars kommer de underhålla nya bladlöss . Bladlössen är enklast att klämma, eller bara spola med kallt vatten, utan myror tar naturen snart hand om bladlössen.
April
Oj, bli av med myrorna?

Vi har myror överallt tycker jag. Just runt äppelträden vet jag inte om vi har ngt bo, i jorden kanske?

Annars har vi myror i flera rabatter under kantstenar och liknande. Men hur blir man av med myror på bästa sätt? Byter dom inte bara ställe då?

Hjälper det alltså inte att bekämpa lössen på bladen om man har myror i närheten?
KURT
Äldre träd är inget problem, de klarar att angripas av bladlöss. Man kan antingen hindra myrorna från att klättra upp, med hjälp av en limring, eller försöka få dem att flytta, så att de inte kan underhålla bladlössen.
Lelin
...Men alltså... Ni menar att enda sättet att bli av med löss är att bli av med myrirna först? Vi har ju fått löss på både träd, buskar och rosor... Inte några mängder (ännu) visserligen, men vi har hysteriskt mycket myror!! Vi har försökt köra med nåt myrmedel utanför huset, men det var ju bara för att bli av med dem inomhus. Inte tänkte jag på att de ska bort för alltid på hela tomten! Hur gör man???
blomkronan
Håller me... jag trodde att mina myror gjorde nytta!? Men menar du att dom underhåller lössen?? så dom blir flera...
Nu startar jag operation myr och bladluss flyttning naughty.gif

MEN HUR !!!!!! confused.gif räcker det med kanel blush.gif ( giggle.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon