Söttok06
Nu verkar det vara kört för mitt uppstammade Vinbärs"träd". Var nere i dag på lotten och såg hur bladen hängde ännu mer äni söndags. Satte gnagskydd nu på de andra uppstammade Krusbären.
Sen var det ett gräs som jag köpte i höstas på Plantagen som det inte verkar komma några blad. Två Smällspireor och ett Dvärgplommonträd.
Blir det så? Snyft! De är ju inte jättebilliga, även om jag i bland köpt för halva priset på hösten.

Jag har ändå täckt med löv över vintern.

Tänker om man köper ett dyrt träd och så bara dör det av något angrepp. Är det sådant man får räkna med vid trädgårdsodling?
Eva 33c
Jag förstår din besvikelse, sånt har nog alla trädårdsodlare upplevt.
Det är bra om du kan lista ut orsaken till varför dina buskar och plantor dött. Kan det vara sorkar som ätit upp rötterna på en del? Det ser du isåfall när du gräver upp de döda växterna. Jag har fått ett körsbärsträd och en kastanj förstörd på det viset. Om det finns sorkar och sånt i trakten är inte täckning med löv alldeles positiv, det skapar ett levnadsutrymmer för dessa djur under vintern. Har andra odlare runt omkring samma problem?

Det kan finnas andra orsaker till att buskar och träd dör. Jag har förlorat några buske pga att jag inte varit tillräckligt noggrann med vattning vid plantering, speciellt om jag planterat sent. Det som då kan hända är att växten inte skickar ut rötter utanför sin gamla jordklump och etablerar sig aldrig ordentligt i marken. "Döden" brukar visa sig just på våren då den gamla jordklumpen, som mest består av torv, snabbt torkar ur. Om man är påpasslig med vatten så kan det gå bra ändå om skadan inte redan är skedd. Rotsnurr i krukan kan också yttra sig på samma sätt. Även detta märker man när man tar bort den döda växten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon