Jenmarlin
Hej! Ny här på Odla, och är totalt okunnig om allt vad trädgård heter. Tyvärr inte jätteintresserad heller (önskar jag bråddes på min mor, men det gör jag verkligen inte), men vill så klart ha en välskött (och lättskött) trädgård ändå.

Sen vi flyttade in för 2,5 år sen så har vi framför allt tagit bort saker – ett gäng misskötta buskar kring huset, ett stort träd som skuggade för mycket osv. Nu skulle jag vilja få ordning på resten.

Förutsättningar:
1) Normalsmal rabatt längs husväggen i västerläge där det är relativt tunnsått, men det där står ett antal fantastiska rosor som drar iväg till över en meters höjd varje år. Dessa får så klart mer än gärna vara kvar.

2) Normalsmal rabatt i västerläge där det står ett antal frodiga pioner, som också gärna får vara kvar.

3) Väldigt djup rabatt i båge kring entren och farstutrappen i söderläge (tror jag). Där stod tidigare de misskötta buskarna, så nu har vi ingenting där förutom ogräs och en klätterväxt, eftersom vi inte kunnat bestämma oss för vad vi ska göra.

Mina frågor:
1) Är det en bra idé att snygga till de glest befolkade rabatterna med singel? Tänker mig att man täcker rabatten med markduk med hål för de existerande växterna (rosor och pioner), och sen lägger singel över resten av ytan. Funkar det att göra så eller måste jag göra något annat?

2) Den breda rabatten tror jag också skulle bli snyggast med singel, men jag skulle vilja plantera några prydliga och lättskötta buskar för att fylla ut lite innan jag lägger på singel. Förslag? Buxbom? Jag har sett en fin växt i någon annans trädgård som ser lite ut som en minigran, men som inte är en barrväxt utan faktiskt har blad som ser ut som kvistar med barr (ehhh, svårförklarat). Nån som vet vad jag menar?

Jättetacksam för lite råd och tips både kring singeln och vad för gröna, lättskötta buskar/växter vi kan pigga upp farsturabatten med!
Aqvakul
Jag har sett att det blivit populärt med olika former av stenmaterial som marktäckning i rabatterna. Problemet är när stenen hamnar i gräsmattan. Krossat material ligger troligen säkrare på plats. Annars så kan man ju satsa på bark av något slag, vilket är skonnsammare för gräsklipparen.
MariaS
Stenläggning under rosor fungerar dåligt, då rosorna vill ha sällskap "runt fötterna". Försök istället plantera någon bra marktäckare som trivs bra med rosor. Ja perenner som effektivt täcker så ogräset inte har en chans.

Ex: Nävor (finns många höjder och sorter), vintergröna, skuggröna, lavendel, astilbe (finns många höjder).
Jenmarlin
Tack för snabba svar! Rosorna har inga kompisar alls runt fötterna nu, det är bara bar jord (och lite ogräs när jag inte rensat), så de verkar inte bry sig så mycket om att stå ensamma. Men bra att veta förstås, jag ska kika på marktäckare.

Några förslag på lättskötta buskar/gröna växter?
Ceria
Lättskötta trädgårdar är vi nog ute efter lite till mans wink.gif.
Rosor bör stå med marktäckare, helt klart, de mår bättre då. Jag skulle föreslå Lammöron eller Silverek, för jag är så himla förtjust i det mer "vita" eller "silverfärgade", tycker att andra blommor, och även buskar kommer till sin rätt då smile.gif.

Lättskötta gröna buskar, tja, varför inte buxbom? Jag har hört om en del problem med buxbom på forumet, men jag har aldrig haft problem med dem. Men kolla först vilken zon du bor i! Att ha någåt som är härdigt och anpassat till din zon är halva jobbet smile.gif. Annars kanske lite bambu passar? Det finns sorter som inte sprider sig så vansinnigt och inte blir så höga heller, sök här på foumet i tråden "Buskar och Träd" eller vad den nu heter, så får du massa bra info.

Om man sedan skall täcka med grus (vilket jag tycker kan vara nog så snyggt på rätt ställen) så kolla på nätet vad som finns. Allt grus är inte grått smile.gif.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon