Full version: Bollpil
Pia L
Vi tänkte sätta bollpil som häck ut mot vägen, men efter att ha sökt här inne så har jag förstått att den har ganska agressiva rötter.
Kan man på något sätt förhindra att den blir till besvär, jag tänkte då på i första hand om man sätter dom i murarhinkar för att få dom i lämplig storlek (har jag fått för mig)?
Tar rötterna sig igenom hinken eller blir den mer lätthanterlig och att rötterna kanske kan hålla sig mer "slimmade" om dom står trångt?
MariaS
Står de i murarhink, kommer tillväxten bli ganska begränsad. Det ovan mark anpassas efter rotsystemet och tvärtom.

Att gräva ner en lämplig rotspärr, är nog inte heller värt mödan. Har sett rötter så djupt ner som 2m i marken, förmodligen djupare.
Pia L
Om man nu planterar dom i murarhinkar då, hur höga kan dom bli då? det räcker med en häck på 1-1½ meter, jag vill bara veta att rötterna inte rymmer ur hinken så att ledningar kan förstöras
KURT
En växt som är 1-1½ meter hög har inget omfattande rotsystem, det är väl anpassat efter kronstorleken! Men frågan är väl i stället om bollpil verkligen är rätt växt till en häck? Det finns väldigt många olika sorters pilar, och till en häck bör man välja någon som naturligt inte blir så mycket högre än den slutliga höjden, så att man slipper kämpa en evig kamp mot en stor växtkraft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon