Full version: Hjälp med planering
DanielF
Hej,

Vi har en mindre uteplats till vår lägenhet ca 8 x 4 m. Jag har planterat en del blommor och buskar men inte många:

Rosbuske vid spaljé - 2 x klätterros Flammentanz
Nedanför altan - gulltörel, Phlox "amethyst", Asiatiska liljor (orange), nejlikor
vid staket mot granne - valmo, karpaterklockor, 3 x gröna buskar (komer ej ihåg namn)
Vid staket mot vägen höger sida om ingången - 4 x ölandstok

Som ni ser på bilderna lutar tomten en hel del och något snille har ställt en lyktstolpe mitt i smile.gif Det blir oerhört varmt när solen ligger på, sol från 10.00 - 19.00.

Jag vill ha många fina blommor/växter och gärna en sektion med örter. Gräsmattan är inte ett måste. Hur skulle ni ha gjort och vad skulle ni plantera?
Näcken
Hej
Var ligger trädgården?

Det jag saknar är träd, i en trädgård bör det finnas träd. Det finns många mindre träd, kanske ett litet körsbärsträd som ger bär eller en litet rönn som är fin även på hösten? Eller varför inte flera mindre träd i nedre delen av plätten? Verkar inte vara några grannar så se bara till att de som passerar inte får grenar i ansiktet så kan du ju låna marken utanför och låta kronan växa ut.

Mot garageväggen kanske ni skulle kunna bygga en pergola med en skuggig sittplats med plattor under (sätt ut bord och stolar så ser ni hur stor den behöver vara. Kanske ni får jämna av med det kan det nog vara värt? Fyll den med blåregn, om du bor där det funkar.

Gör en gång genom trädgården ner till pergolan och öppningen.

Ta bort gräste och fyll med växter. Låt gångarna vara plana med rabatterna kan ju luta, men då krävs väl tortåliga växter? Några perenner jag gillar, och har lyckats bra med är, är olika salvia, kantnepeta, lammöron (utan blommor), pioner, stjärnflocka osv Tyvärr får bara rosor svartmögel här.

Örter bör trivas utmärkt, de flesta gillar ju torrt,

Lycka till
mieb
Förkyld och sysslolös som jag är har jag roat mig en stund med att photoshoppa din trädgård lite.

Jag tror att det hade varit fint med en inramning av tomten. Det ger mindre insyn och en finare utsikt från huset. Det skapar också en rumskänsla i trädgården.

Jag tänker mig att man bygger ett staket med överliggare i samma stil, mått och färgsättning som räckena på huset och som ju även går igen till vänster i bild utanför tomten. Eventuellt också ett staket mot grannen, med eller utan överliggare.
[attachment=36339:radhustr_dg_rd.jpg]

Sedan kan man plantera klängväxter längs staketet. T ex skogsklematis som är jättefin och växer så det knakar. Lägg en gång mot huset, låt den gå i en mjuk böj för att få bort det fyrkantiga.
[attachment=36340:radhustr_dg_rd2_.jpg]

Ta bort brädorna mot rabatterna. Låt rabatterna vara bredare och rundade i hörnen så att gräsmattan får en mer böljande organisk form. Glöm inte att gräva upp rabatterna, lägga ny jord , gödsla osv, om du inte redan har gjort det. Plantera buskar, perenner och kryddväxter. Lavendel eller kantnepeta är underbart att ha som kantväxt längs rabatterna.

Jag håller med om att det hade varit fint med ett litet träd. Låt ett körsbärsträd, silverpäron, rosenapel eller något annat fint träd växa i den soliga högra delen av trädgården och sätt en trädgårdssoffa och ett litet bord under.

/Marie - som har lekt trädgårdsarkitekt en stund! biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon