monifo
Hej alla trädgårdsvänner!
Jag håller mödosamt, men lustfyllt, på att anlägga en helt ny trädgård på Österlen. Det jag nu måste ta itu med först av allt, är att försöka få upp en häck mot nordöst på snabbast möjliga vis. Jag har tänkt mej Gunnebostängsel (mot harar och rådjur) runt hela tomten, men även en ordentlig häck som döljer den bedrövelsen. Marken jag bor på består av styv lerjord, och vinden ligger ibland på ordentligt genom min trädgård. Har dessutom en irriterande grusväg som går norr om tomten, som jag skulle vilja dämpa ljud och synintryck ifrån.
Så min fråga; vad skall jag skaffa för plantor till i första hand norra delen av tomten, som både är snygga, tåliga, ljuddämpande och snabbväxande? Har tänkt mej en friväxande blandad, lite halvdubbel häck, med både syren, fläder, vresros och avenbok. Eller?
Tycker inte om tuja och liknande! Vad har ni för förslag på häckväxter? Och vet ni även något smart sätt eller ställe i Skåne att köpa dem, som inte dränerar min plånbok?
Jättetacksam för alla tips och råd!
lavendelgården
Varför inte plantera storbladig murgröna på stängslet - växer fort och blir tät. Sedan skulle jag, som du själv tänkt plantera olka buskat innanför. Där finns hur mycket som helst att välja mellan - ta sådant som du gillar - men kanske inte alltför lågväxande m tanke på vägen. Syren,Vingad benved,Paradisbuske,Häggmispel och Fläder är alla lättskötta och växer ganska fort. Men det finns massor att välja mellan. Linders Plantskola har en uppsjö av roliga träd och buskar till bra pris -www.lindersplantskola.se Tilia trädgård kan jag också rekommendera - personligt engagemang och bra priser . Har bra kontakter och brukar beställa om det finns möjlighet. www.tiliatradgard.net
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
monifo
Hej Åsa och tack för dina svar!
Då gör jag som jag har tänkt: jag blandar friskt och sätter de häckväxter jag tänkte mej från början! Jag sätter nog ingen murgröna i stängslet, eftersom jag ändå tänker mej att buskarna skall växa in i och dölja bedrövelsen.
Dina köpställen verkade väldigt trevliga, så jag tar mej nog en titt där, men eftersom min trädgård är ganska stor, kommer jag att behöva mängder av plantor till inhägnad, och jag måste försöka hitta ett ställe på jorden eller på internet, där jag kan få så bra pris som möjligt. Annars blir det inga fler plantor i min trädgård i år än häckplantor...
Om någon har ytterligare tips på sådana ställen, emottages de med tacksamhet!
/Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon